Biologi

Hjælp til at forstå og forklarer figuren

02. februar 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej .

Jeg har fået som opgave at forklare den vedhæftet figur.

Jeg forstår IKKE sev figuren. Der står tekst dertil og den har jeg læst, MEN de forskellige "lufte" og kapiciteter kan jeg ikke forklarer. Er der en som vil hjælpe mig til at forstå den først, så kan det være jeg kan finde en simpel måde at forklare den på. Følgende tekst hører til figuren

"Lungevolumen "

"Lungerne rummer omkring 4-6 liter luft. Lungevolumen afhænger af alder, bygning og helbredstilstand. Lungerne bliver dog ikke fyldt helt med luft under normal vejrtrækning. Efter en indånding indeholder de ca. 2,7 L luft og 2,2 L efter en udånding (se fig. 3.41). Dvs., at respirationsdybden, som er den luft der passerer lungerne, ca. er en halv liter. I hvile trækker de fleste mennesker vejret 12-16 gange per minut. Det kaldes respirationsfrekvensen. Lungeventilationen, som er den mængde af luft, der ind- og udåndes per minut, er derfor ca. 6-8 L.

Det døde rum er en betegnelse for de steder, hvor der er luft, men hvor udveksling ikke kan foregå. Det vil sige fra munden/næsen til bronkierne. Det drejer sig om ca. 0,15 L.

Vitalkapaciteten er den luftmængde, som maksimalt kan presses ud af lungerne efter en maksimal indånding. Selv ved hård træning bruger man sjældent mere end halvdelen af vitalkapaciteten. Lungerne tømmes desuden ikke helt for luft. Derfor stopper transporten af ilt og kuldioxid mellem alveoler og kapillærer heller aldrig, selv ved maksimal udånding. Koncentrationen af ilt og kuldioxid i blodet er derfor også nogenlunde konstant gennem en hel respirationscyklus".

Vedhæftet fil: figur 3.41.png

Svar #1
02. februar 2019 af HFNU (Slettet)

Har stadig ikke fundet svar, så hvis der er nogle der ved hvordan jeg kan forklarer figuren så skriv endelig .

Mange tak for hjælp


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. februar 2019 af DrNielsen

Du får lige lidt stikord her, så håber jeg du kan komme videre;

På y-aksen har du volumen og på x-aksen tid.

Åndingsluften kaldes normalt tidalvolumnet. Det er det volumen af inspiratorisk eller ekspiratorisk luft som passerer lungerne under rolig respiration.

Vitalkapaciteten er et udtryk for det volumen af luft der fremkommer mellem maksimal inhalation og ekshalation.

Resiudalluft kaldes normalt residualvolumnet. Det er den mængde luft der er tilbage i lungerne efter maksimal ekspiration. RV = TLC - VC

Total lunge kapacitet er det volumen af luft der kan være i lungerne. Det er et udtryk for vitalkapacitet + residualvolumnet.

Inspiratorisk- og ekspiratorisk reservevolumen er de yderligheder - eller reserver som kan mobiliseres under arbejde. Så det den ekstra mængde luft der enten kan in- eller ekshaleres i forhold til tidalvolumnet.

Håber det kan hjælpe dig :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. februar 2019 af sofe1

kan du forklare det lidt nemmere?? d


Brugbart svar (2)

Svar #4
03. februar 2019 af DrNielsen

Altså er det ordene eller meningen du ikke forstår? Jeg tror ikke jeg kan forklare meningen mere simpelt. Men jeg kan give en forklaring på nogle af ordene;

Inspiration/inhalation = at trække vejret ind

Ekspiration/ekshalation = at puste ud

Respiration = at trække vejret - altså inspiration efterfulgt af ekspiration

Residual = noget der er tilbage. Derfor vil et tidalvolumen være den mængde luft der er tilbage når du har pustet så meget ud som du overhovedet kan. Det skal nævnes at det måske er lidt kontraintuitivt, men dine lunger er IKKE tomme når du har pustet helt ud.


Svar #5
03. februar 2019 af HFNU (Slettet)

Kan man mon forbedre sin "lungefunktion ved træning?


Brugbart svar (1)

Svar #6
03. februar 2019 af DrNielsen

Hvad tænker du selv? :-) kom med et bud, så tager vi den derfra :-)

Svar #7
04. februar 2019 af HFNU (Slettet)

Jeg skriver det ned som jeg har, vil du sige det er korrekt?. Hvis der er noget vigtigt du mener jeg mangler så skriv det endelig. TAK

Forskellige kilder angiver at man IKKE kan forbedre sin lungefunktion vha. af træning. Man kan forbedre sin kondition( kroppens evne til at optage ilt pr/minut pr/kg vægt, funktionsvægt, vejrtræning mv.


Brugbart svar (1)

Svar #8
04. februar 2019 af DrNielsen

Det er rigtigt forstået. Ved arbejde styres iltningen dels af respirationsfrekvensen, dels af hjertets pumpeevne. Man plejer at sige at normale mennesker er begrænset i deres arbejde af hjertets pumpefunktion. Det skal forstås som at hjertet er den bremse der gør at vi ikke kan arbejde hårdede. Imidlertid ses dog hos toptrænede atleter, at de faktisk bliver diffusionsbegrænsede. Det betyder at hjertet kan nå at pumpe mere blod ud i lungekredsløbet, end dette kredsløb kan nå at ilte blodet inden det er ude af kredsløbet igen. Her kunne det være interessant hvis man kunne forbedre sin lungefunktion. Det kan man som udgangspunkt ikke fysiologisk, men nogle sportsfolk vælger diverse lægemidler - Bl.a. asthmamedicin der (kan) virke ved at udvide bronkierne i lungerne :-)


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. februar 2019 af sofe1

Jeg mente ordne, tusinde tak for hjælpen ??

Brugbart svar (0)

Svar #10
04. februar 2019 af DrNielsen

Dem har jeg forklaret i #4


Svar #11
09. februar 2019 af HFNU (Slettet)

Nu spørger jeg lidt ind til det. Det er KUN af ren interesse, fordi du har forklaret det så flot og jeg har virkelig kunne forstå de ting de har skrevet indtil nu.

Hvis man "udvider sine bronkier" i vores lunger , KAN man mon da forbedre sin lungefunktion?


Brugbart svar (0)

Svar #12
11. februar 2019 af DrNielsen

Ja, det er rigtigt forstået. Det er bl.a. også derfor at asthmamidler er på dopinglisten :-)


Skriv et svar til: Hjælp til at forstå og forklarer figuren

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.