Matematik

Trigonometri-spørgsmål? Formel og hjælp til udregning

13. februar 2019 af Longkyle - Niveau: B-niveau

Min hjerne slår knuder X)

Jeg ønsker en udregning/tilgang vedr. hvad "X" skal være i den retvinklede kasse, således det opfylder de beskrevne mål. 

Begge rektangler er 100mm, dog med forskellige længder, hvor blå vil skaleres i takt med X, men rød er fast. Rektanglernes yderkant er forbundne i det ene hjørne og de skal også være forbundne på indersiden.

Derfor skal X tilpasses så ovenstående er opfyldt. 

Hvilken formel/tilgang/udregning vil I forslå?

Vedhæftet fil: x-stel_udregning.jpg

Svar #1
13. februar 2019 af Longkyle

Se vedhæftede tegning ;)


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. februar 2019 af oppenede

Den røde flade er en delmængde af et plan (i modsætning til den blå flade). Men når x går mod uendelig så konvergerer den blå flade mod en delmængde af samme plan som den røde flade ligger i.
Dvs. x = ∞.


Svar #3
13. februar 2019 af Longkyle

Tusind tak for svar. 

Jeg har vedhæftet en ny tegning, som måske forklarer det lidt bedre.

Enig i at hvis X går mod uendelig, så vil den blå flade have en delmængde af samme plan, som den røde ligger,dog er det den forkerte side der vil have fælles delmængde. 

Jeg søger det X, hvor siden B har et fælles punkt med siden R i planen for den røde flade.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. februar 2019 af oppenede

Hvad er det du gør med den blå flade fra tegning 2 til tegning 1?

På tegning 1 er den blå flade ikke et rektangel, da vinklen er forskellig fra 90 grader i det punkt du kalder A på tegning 2. Eller også er det et rektangel der ikke er vist det hele af. I så fald hvordan er fladen roteret i tegning 1 om aksen fra punktet A til punktet diagonalt ift. A i boksen?


Svar #5
13. februar 2019 af Longkyle

På tegning 1 kan man ikke se bunden af rektanglen. Egentlig er den blot beskåret af den firkantede kasse - både i top og bund, men kunne ligeså godt fortsætte som rektangel, så lang tid den går igennem de respektive punkter.

Brugbart svar (0)

Svar #6
13. februar 2019 af oppenede

Det punkt på den røde side, som den blå side skal gå igennem, kaldes C hvis y-koordinat er ukendt.

For at siderne skærer hinanden kræver det at BC er parallel med OA.

Med de på tegningen indførte koordinater er
  BC = (100 - X, y - 700, -590)
  OA = {X, 700, 690}

Som er parallelle hvis og kun hvis deres krydsprodukt er 0-vektoren. Krydsproduktet er
   BC × OA = {70000 - 690y, 69000 - 100X, Xy - 70000}

Når alle koordinater sættes lig 0 fås 3 ligninger. Når X og y isoleres fås 1 løsning:
  X = 690   y = 7000/69 ≈ 101.45

Vedhæftet fil:fig.png

Svar #7
13. februar 2019 af Longkyle

Fedt fedt fedt!
Tusind tak!!!

Brugbart svar (1)

Svar #8
13. februar 2019 af oppenede

Der er en fejl i #6, da z-koordinaten for B ikke er 590, men skal vælges således at afstanden fra punktet
  B = (X, 700, z) til linjestykket OA er 100

Dvs. krydsproduktet for yderligere z som ubekendt, og der er en ekstra ligning idet længden af differensen mellem vektor OB og projektionen af vektor OB på OA skal være 100.

Løsningen er så
   X = 544.59592, y = 128.53567, z = 563.30056


Svar #9
13. februar 2019 af Longkyle

Det er rigtigt.
Skarpt. Igen tusind tak??

Svar #10
13. februar 2019 af Longkyle

Spørgsmålstegnene skulle have været en smiley

Brugbart svar (0)

Svar #11
13. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Oplysningerne er noget rod. Der står ved den ene figur, at side R og side B skal mødes i 1 punkt. I den anden figur står der, at det blå rektangel skal møde det røde præcist. Det opfatter jeg, som at de to rektangler skal have en fælles side på 100mm.

Hvis de to firkanter skal være rektangler og have den korte side på 100mm fælles, skal langsiden af det blå rektangel stå vinkelret på den korte side. Skal det viste punkt over i A, skal x være 0. Derved kommer begge de to rektangler udenfor kassen, så det er nok ikke det, der er meningen.

Det virker som om du ikke har givet os den "rå" opgave, men at du har givet os noget, du har arbejdet noget med først. Er det rigtigt? Kan du ikke give os den oprindelige tekst og de  oprindelige figur?


Svar #12
14. februar 2019 af Longkyle

Hej Oppenede

Dit svar i #8 var helt korrekt og punktet C passede perfekt ved optegning/konstruktion. Dog havde jeg opstillet det lidt forkert, men det skulle der være rådet bod på her https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1880772

Vil du give det et forsøg igen?

Da der kun var 2 ubekendte (se #6 - dog med forkert koordinat til pkt B), da kunne jeg følge med og genskabe dine udregninger. Det kager lidt for mig i #8. Hvis du vil, så kunne jeg meget godt tænke mig mellemregningerne, så jeg fanger lidt mere af det ;)


Skriv et svar til: Trigonometri-spørgsmål? Formel og hjælp til udregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.