Matematik

en opgave i kombinatorik og sandsynlighed. (sp. 5.22)

19. februar 2019 af anonym000 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

5.21 Calculate the probability of selecting exactly two blue marbles (without replacement)

5.22 refer to a jar that contains four blue marbles and six yellow marbles. In each problem, three marbles are randomly selected.

5.21 Her har jeg fået P = 0.3. Denne er jeg 100 % sikker på.

5.22 Har opdager jeg at man ikke skelner mellem en kombination (blå_1, blå_2, blå_3) og (blå_1, blå_2, blå_4). Så man har at (blå_1, blå_2, blå_3) = (blå_1, blå_2, blå_4).

Det ved jeg ikke helt hvad jeg skal tænke om...

Man bruger kun farven til at identificere kuglerne. Hvis to kugler har samme farve er de identiske. 

Sådan har jeg i hvert fald tolket det.

Kunne være rart med tanker og input fra gavede matematikere :D

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2019 af peter lind

Du skal bruge binomialkvotienten Kn,p som angiver antallet af muligheder  for at tage p ud af n på. Brug dit CAS værktøj til at slå den op

Svar #2
19. februar 2019 af anonym000

Jeg har kun Cn,r = n!/[(n-r)!r!] og Pn,r i min værktøjskasse (det jeg har lært indtil videre).

Dit Kn,p er formentligt det samme som mit Cn,r. Jeg bruger engelsk litteratur.

Jeg er kommet til den konklusion at to kugler er identiske hvis farven er den samme. Det er det jeg må konkludere.

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. februar 2019 af oppenede

hvad er spørgsmålet i 5.22

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. februar 2019 af SuneChr

Har alle kuglerne samme beskaffenhed m.h.t. farve, størrelse, masse, hårdhed, temperatur, ... ,
skal de, når de indgår i sandsynlighedsberegninger, alligevel kunne identificeres enkeltvis trods deres fuldkomne indbyrdes lighed. I modsat fald vil antallet af udtagne delmængder ikke være korrekte.
Det er praktisk, som du har angivet elementerne, med et indeks. Herved forbliver kuglerne stadig indbyrdes ens, men kan, i beregningerne, skelnes fra hinanden og foranledige det rigtige antal delmængder.

Svar #5

ups...

Opgaveformuleringen skulle være stillet op sådan:

5.21–5.22 refer to a jar that contains four blue marbles and six yellow marbles. In each problem, three marbles are randomly selected.

5.21 Calculate the probability of selecting exactly two blue marbles (without replacement).

5.22 Calculate the probability that at least two marbles are blue.

- - -

...............

Svar #6

Har alle kuglerne samme beskaffenhed m.h.t. farve, størrelse, masse, hårdhed, temperatur, ... ,
skal de, når de indgår i sandsynlighedsberegninger, alligevel kunne identificeres enkeltvis trods deres fuldkomne indbyrdes lighed. I modsat fald vil antallet af udtagne delmængder ikke være korrekte.
Det er praktisk, som du har angivet elementerne, med et indeks. Herved forbliver kuglerne stadig indbyrdes ens, men kan, i beregningerne, skelnes fra hinanden.

Okay. Hivs jeg holder fast i tanken at man skelner mellem hvert kugle så er der C(6,0) = 1 måde man kan vælge 0 gule kugler på. Men såvidt jeg kan se er der flere. Der er fx (blå_1, blå_2, blå_3) og (blå_1, blå_2, blå_4). Begge kombinationer indeholder 0 gule kugler.

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #7
19. februar 2019 af oppenede

5.21) m=3 træk, n=10 mulige, k=4 gunstige
Fordelingen er hypergeometrisk med sandsynlighed for 2 successer givet ved:
   PDFhypGeo(3, 4, 10)(2) = 30%  (enig)

5.22) Samme som 5.21, bare hvor sandsynligheden for flere end 2 successer også tages med:
    PDFhypGeo(3, 4, 10)(2) + PDFhypGeo(3, 4, 10)3) = 1/3 ≈ 33.3%

og ikke længere, da der kun er 3 træk hvilket betyder sandsynligheden for 4 blå eller flere er 0.

Svar #8

Okay, okay... ??

Vi får det samme i hvert fald. Jeg holder man til det jeg har sat mig ind i indtilvidere. Det er permutationer og kombinationer.

- - -

...............

Svar #9
20. februar 2019 af anonym000

5.21) m=3 træk, n=10 mulige, k=4 gunstige
Fordelingen er hypergeometrisk med sandsynlighed for 2 successer givet ved:
   PDFhypGeo(3, 4, 10)(2) = 30%  (enig)

5.22) Samme som 5.21, bare hvor sandsynligheden for flere end 2 successer også tages med:
    PDFhypGeo(3, 4, 10)(2) + PDFhypGeo(3, 4, 10)3) = 1/3 ≈ 33.3%

og ikke længere, da der kun er 3 træk hvilket betyder sandsynligheden for 4 blå eller flere er 0.

Hvilke matematikkurser har man sådan nogle opgaver i?

jeg tænker et kursus i diskret matematik, men det kunne også være et kursus i statistik og sandsynlighedsregning.

- - -

...............

Svar #10
20. februar 2019 af anonym000

der skulle desuden ikke være to spørgstegn efter hinanden i #8. SP understøttwr ikke smileys.
- - -

...............

Skriv et svar til: en opgave i kombinatorik og sandsynlighed. (sp. 5.22)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.