Kemi

Oxidation af alkoholer

21. februar 2019 af Kristian333 - Niveau: B-niveau

Vi har i skolen lavet et forsøg hvor vi oxiderede Propan-1-ol og propan-2-ol med permanganat. Vi skal derefter bestemme hvilken alkohol der er hvad.

Men når jeg har problemer med at afstemme redoxreaktionen:

R-CH_2OH(aq) + MnO_4^-(aq) \rightarrow R-COO^-(aq) + MnO_2(s)

Jeg skal derefter finde ud af hvilken der er hvad ved at bruge deres pH-værdi, som vi har målt til 4 og 7. Min lærer har sagt at den med den højeste pH værdi burde være primær, men jeg forstår dog ikke hvorfor?

- Kristian


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. februar 2019 af mathon

\small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, RCH_2OH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}} \; \longrightarrow 3\, RCOO^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\;\, 4\, MnO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, H_2O\, _{\textit{(l)}}


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. februar 2019 af mathon

\small \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, RCHOHR{\, }'\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}} \; \longrightarrow 3\, RCOR{\, }'\, _{\textit{(aq)}}\; +\;\, 2\, MnO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, H_2O\, _{\textit{(l)}}


Svar #3
21. februar 2019 af Kristian333

Men skal der ikke være lige meget oxygen på hver side?


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. februar 2019 af mathon

Tæl efter endnu en gang.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. februar 2019 af mathon

Du har ikke angivet,
om reaktionen foregår i surt, neutralt eller baisk miljø.


Svar #6
22. februar 2019 af Kristian333

Men hvordan ved jeg hvad det foregår i? Vi har blot blandet de to kemikalier sammen, vi har ikke fået noget information om det

Brugbart svar (0)

Svar #7
22. februar 2019 af mathon

Jeg tror, du er på afveje.

\small Mn{O_4}^- er et kraftigt oxidationsmiddel, med hvilket det er meget vanskeligt at foretage en "mild" oxidation.

En 'mild' oxidation kan f.eks. foretages med fortyndet \small Cr_2{O_7}^{2-} i sur opløsning.

Du har så:
                   \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, RCH_2OH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Cr_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 16\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; 3\, RCOOH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, Cr^{3+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 11\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

                   \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, RCHOHR{\, }'\, _{\textit{(aq)}}\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 8\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; 3\, RCOR{\, }'\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Cr^{3+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 7\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

Hvis begge reaktioner begynder med samme koncentrationer, ses at forbruget af H+ er størst under oxidation af propan-1-ol, hvorfor \small \left [ H_3O^+ \right ] er mindst - og dermed pH størst - efter endt reaktion. 


Svar #8
22. februar 2019 af Kristian333

Okay, det burde være nok, mange tak

Skriv et svar til: Oxidation af alkoholer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.