Matematik

Udledning af formler

23. februar 2019 af seltzer - Niveau: Universitet/Videregående

Hej
Jeg håber meget at nogen kan hjælpe mig med et par opgaver i vedhæftede sæt.

Opgave 1e)
Jeg får funktionsværdien i punktet (0.90,1380) til 255, men når jeg forsøger at benytte dette til niveaukurven kan jeg ikke isolere y. Griber jeg det helt forkert an?

Opgave 2a)
Jeg kan ikke gennemskue hvor jeg skal bruge informationen om formlen for et udsnit af en cirkel. Er det i konstruktionen af udtrykket for AL som funktion af θ? Jeg sidder desværre lidt fast her.

PFT!

Vedhæftet fil: SPsnowball.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. februar 2019 af peter lind

1e) sæt α = 0,3 og S0 = 1380 i formel 2.2. Det giver en temperatur T0. Sæt højre side af 2.2 = T0.  Opløft den fremkomne ligning til 4. potens. Isoler S0 i den fremkomne ligning og du har den ønskede formel


Svar #2
24. februar 2019 af seltzer

Tusinde tak! Jeg manglede lige at knække den med potensen. Det hjalp rigtig meget.
Ift at bestemme udtryk for AI og AL, kan du så hjælpe med at finde en måde hvorpå disse udtryk kan sættes sammen således man kan bestemme den vinkel, θ, hvor AI = AL?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2019 af peter lind

Jeg kan ikke se at du skal bestemme θ så AI = AL, men hvis du skal, opstiller du bare ligningen og løser den med dit CAS værktøj


Skriv et svar til: Udledning af formler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.