Matematik

Polynomium - Hvad skal jeg gøre

03. marts 2019 af saliazou - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle

Jeg har ret svært ved polynomier, og ved simeplthen ikke hvordan jeg skal gribe det an.

Hvordan vil i løse denne opgave, hvad vil i gøre step by step?Hvilke ting skal jeg have styr på, for at kunne forstå det.

På forhånd tak :)

Vedhæftet fil: I denne opgave er s2.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. marts 2019 af AMelev

Vedhæftet fil:Billede.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. marts 2019 af peter lind

1a) Sæt z=s3+3 og regn resultatet ud. Det skal blive 0

1b) Det lineære del er z-s3-3 Dividerer du polynomiet med z-s3-3 får du 2 gradspolynomiet

1c) Find diskreminanten. Hvis den er større end 0 har du 2 forskellige rødder. Så må du lige sikre dig at s3+3 ikke er en af de rødder

2a) p(z) = k(z-s2-4)(z-12+s3-i)   k skal blot bruges til at sikre dig at du får reelle rødder

2b) q(z) = p(z)2


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. marts 2019 af AMelev

1 a)
Af ren dovenskab sætter jeg q = s3 + 3.
Så er pa(z) = z3 + (a + 2)z2 - q·a·z - (q + 1)2·z + 2z - q.
Hvis q skal være rod, skal pa(q) = 0.

pa(q) = q3 + (a + 2)q2 - q·a·q - (q + 1)2·q + 2q - q = ..... = 0. Altså er q =  s3 +  3 rod i pa(z).
Der af følger, at z - q går op i  pa(z).

1b) Brug polynomiers division

1c) q er en løsning. Hvis der skal være tre forskellige løsninger, skal 2 gradsligningen have 2 løsninger, dvs. at diskriminanten skal være positiv. Desuden må ingen af løsningerne være q.


Svar #4
03. marts 2019 af saliazou

Tusind tak for jeres hjælp!:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. marts 2019 af oppenede

#4 Bemærk at #2 tager fejl i 2'eren, da der p og q skal have reelle koefficienter. Derfor skal p være 3. grads.


Skriv et svar til: Polynomium - Hvad skal jeg gøre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.