Matematik

mat B HF december 2018, opg. 10 b

08. marts 2019 af bikerjoern - Niveau: B-niveau

Er der nogen som kan tegne denne funktion i GeoGebra? Er der fejl, når funktionen vokser uendelig i angivne interval. Det er jo meningen man skal kunne føre et klip fra ggb over i wordmat - hvordan? Opgavetekst:
Overfladearealet O , målt i cm2, for et 1 liters popcornbæger med radius x er givet ved: 
3.14x√(x^2+(955/x^2))^2


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. marts 2019 af MatHFlærer

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål korrekt. Jeg kan godt tegne funktionen du har angivet. Bare skriv i input: 

\texttt{O(x)=3.14*x*sqrt(x\^\;2+(955/x\^\;2)\^\;2), 1<=x<=15}

Så skulle du gerne få


Brugbart svar (1)

Svar #2
08. marts 2019 af AMelev

3.14x√(x^2+(955/x^2))^2 giver 3.14x\cdot( \sqrt{x^2+\frac{955}{x^2}})^2 = 3.14x\cdot( x^2+\frac{955}{x^2}) 

3.14x√(x^2+(955/x^2)^2) giver funktionen i #1. 

Hvad der er det rigtige kan man ikke afgøre uden at have et billede af opgaveteksten.
Det er heller ikke klart, hvor begrænsningen 1 ≤ x ≤ 15 i #1  kommer fra.


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. marts 2019 af MatHFlærer

.

Brugbart svar (1)

Svar #4
08. marts 2019 af MatHFlærer

Nå, enten er det min PC der driller mig eller hjemmesiden, så jeg prøver igen her:  #2 jeg sidder med opgavesættet som trådstarter også har opgaven fra, lad mig vedhæfte et billede så du kan se det.


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. marts 2019 af AMelev

OK, du vinder. Trådstarter har sat parentesen forkert og får derfor en forkert graf. En simpel fejl, som kan afføde en masse ballade.


Svar #6
11. marts 2019 af bikerjoern

Til jer begge tak for hjælp, i GeoGebra havde jeg sat paranteser korrekt men til gengæld overser jeg totalt at ændre skalering på x-aksen, derfor får jeg ikke det tydelige billede af et lokalt minimum i punktet (8.77,418.62). Jeg ville ved trådstart indsætte et klip fra GeoGebra gennem mit klippeværktøj, men det lod sig ikke gøre for mig, dog kan jeg se at Gymnasieteacher kan gøre dette uden problemer. It-udfordringer i matematiske it-værktøjer er for mig den altoverskyggende tidsrøver ifht. c-  og b-niveau (WordMat, GeoGebra og Excel)


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. marts 2019 af AMelev

Hvis du vil indsætte et billede skal du først have det gemt i skyen. Så kan du indsætte URL-adressen via Indsæt billede.

Du kan evt. vedhæfte det og lukke. Derefter kan du åbne det, kopiere adressen og redigere dit indlæg og indsætte.


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. april 2020 af TGJ32

Nu har jeg prøvet at skrive som #2 har skrevet om min gider ikke lave en graf :( 


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. april 2020 af AMelev

Hvilket CAS-værktøj benytter du?
Du skal definere O(x):= 3.14\cdot x\cdot \sqrt{x^2+\frac{955}{x^2}}|1\leq x\leq 15, men præcis hvordan afhænger af dit CAS.


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. april 2020 af TGJ32

Jeg bruger GeoGebra

Brugbart svar (0)

Svar #11
22. april 2020 af AMelev

Skal du ikke bare ændre på x- og y-intervallerne for vinduet?

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #12
23. april 2020 af TGJ32

min gider ikke laven nogen graf, den gør bare sådan her. 

Vedhæftet fil:graf.png

Brugbart svar (0)

Svar #13
23. april 2020 af AMelev

Indholdet af dit algebravindue ser mærkeligt ud. 
                                                   
- der er ikke valgt tegning af grafen
- der står bare f: ikke f(x) =
- der er et gangetegn foran betingelsen 

Prøv at skrive funktion[3.14x^2*(x^2+995/x^2)^(1/2),1,15] i indtastningslinjen og ret akserne til. 
Jeg er ikke særlig velbevandret i  Geogebra, men dette virkede for mig.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Skriv et svar til: mat B HF december 2018, opg. 10 b

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.