Dansk

Komma - indskudte sætninger og relativsætninger

20. marts 2019 af GretelKaiser - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg er forvirret, må jeg indrømme. Hvad er gældende lovgivning om følgende i øjeblikket? Hvad er forskellen på parantetiske relativsætninger, bestemmende relativsætninger og indskudte sætninger? Skal de ikke alle markeres med både slut- og startkomma? 

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2019 af Stygotius

Det kommer helt an på om du vælger at bruge startkomma eller ej.

Hvad mener du med "indskudte sætninger" ???


Svar #2
21. marts 2019 af GretelKaiser

#1

Det kommer helt an på om du vælger at bruge startkomma eller ej.

Hvad mener du med "indskudte sætninger" ???

Jeg bruger startkomma. Men hvad indskudte sætninger er, det er jeg også i tvivl om. Jeg mener vel en sætning, som er proppet ind i en anden sætning, som en tilføjelse. "Louise, der ikke havde nogen forældre, kom på børnehjem." Men så er det forvirringen om relativsætninger osv. begynder. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2019 af Stygotius

Sprogfolk bruger aldrig udtrykket "indskudt sætning" da det er uklart og måske misvisende..

Hvis man mener en relativsætning, bruger de det udtryk.

En indskudt sætning er en sætning som virkelig er skudt ind i en anden sætning.

Eks. "Peter, og han er meget klog, troede ikke på historien.

Der er ingen grund til at en relativ sætning skulle være særlig problematisk. Det er blot en sætning som begynder med "der" eller "som" ("der" hvis det er grundled, -ellers "som") , og som refererer til ("henviser til" - "beskriver") et substantiv eller et pronomen i oversætningen. En relativsætning  kan være enten parentetisk eller bestemmende.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. marts 2019 af Stygotius

P.S.

En bestemmende relativsætning er en sætning som identificerer (bestemmer) hvilken af flere muligheder man taler om. En parentetisk relativsætning tilføjer blot en yderligere (ikke nødvendig) oplysning om det som relativsætningen drejer sig om.

Eks. a)  "MIn søster som bor i Jylland, er syg".  Jeg har flere søstre, og det er altså hende der bor i Jylland                      som er syg, -ikke nogen af de andre.  (Bestemmende)

        b)  "Min far, som fylder 50 i morgen, er født i Sverige".  Jeg har kun én far, og der er altså ikke flere                         muligheder for fædre at vælge imellem, og det er ikke nødvendigt at identificere ham yderligere.                       (Parentetisk)   

Det idiotiske startkomma ødelægger denne mulighed for at skelne mellem bestemmende og parententiske relativsætnnger da der altid skal (start)komma foran en bisætning (relativsætning).

......Hvis man er i tvivl, kan man altid lave en parentetisk relativsætning  om til en hovedsætning der begynder med "og han,den,det ......". -Prøv selv.


Svar #5
21. marts 2019 af GretelKaiser

#4

P.S.

En bestemmende relativsætning er en sætning som identificerer (bestemmer) hvilken af flere muligheder man taler om. En parentetisk relativsætning tilføjer blot en yderligere (ikke nødvendig) oplysning om det som relativsætningen drejer sig om.

Eks. a)  "MIn søster som bor i Jylland, er syg".  Jeg har flere søstre, og det er altså hende der bor i Jylland                      som er syg, -ikke nogen af de andre.  (Bestemmende)

        b)  "Min far, som fylder 50 i morgen, er født i Sverige".  Jeg har kun én far, og der er altså ikke flere                         muligheder for fædre at vælge imellem, og det er ikke nødvendigt at identificere ham yderligere.                       (Parentetisk)   

Det idiotiske startkomma ødelægger denne mulighed for at skelne mellem bestemmende og parententiske relativsætnnger da der altid skal (start)komma foran en bisætning (relativsætning).

......Hvis man er i tvivl, kan man altid lave en parentetisk relativsætning  om til en hovedsætning der begynder med "og han,den,det ......". -Prøv selv.

Mange tak! Men vil det altså sige, at fordi jeg bruger startkomma, skal der komma foran alle bisætninger (ligegyldigt om de er indskudte sætninger, bestemmende eller parantetiske relativsætninger)?


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. marts 2019 af Stygotius

Ja, iflg. startkommaprincippet skal der altid et komma foran en ledsætnng (bisætning). Det er bl.a. derfor startkommaet er  så tåbeligt  og burde afskaffes snarest muligt.

Se bare følgende eksempler:

a)  "Pigerne i klassen, der er sexede, får høje karakterer af den unge lærer."

b)  "Pigerne i klassen der er sexede, får høje karakterer af den unge lærer."

Hvem får høje karakterer i de to sætninger?

(Komma før "der" = parentetisk. Intet komma før "der" = bestemmende)

Man kan sammenligne kommaet med en parentes.


Skriv et svar til: Komma - indskudte sætninger og relativsætninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.