Fysik

Hjælp til energi

30. marts 2019 af Planteelsker - Niveau: C-niveau

Jeg har 2 spørgsmål, som jeg har rigtig svært ved at løse. 

En bil med massen 600kg kører på en landevej i Jylland med en hastighed på 80km/t. Lige foran en bakke dør bilens motor ud og bilen når lige nøjagtigt at komme op på bakken uden hjælp fra motoren. Idet bilen når toppen af bakken holder den stille. Antag at der ingen friktion er i systemet og at der er mekanisk energibevarelse. 

a) Beregn bakkens højde
= Den har jeg fået til 25 m. Det er en meget høj bakke, så kan det passe?

b) Bevis at bilens masse ikke har en betydning for hvor høj en bakke den kan køre op ad, hvis dens motor sættes ud. 
= Den ved jeg ikke hvordan jeg skal regne. 
 

Håber virkelig, at der er nogle der kan hjælpe mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2019 af mathon

a)    er rigtig

b)
         Den kinetiske energi ved bakkens fod omsættes helt til potentiel energi i 25.14 m's højde.

         Energiligning:
                                     \small m\cdot g\cdot h=\tfrac{1}{2}\cdot m\cdot v^2

                                     \small g\cdot h=\tfrac{1}{2}\cdot v^2

                                     \small h=\frac{v^2}{2g}


Svar #2
30. marts 2019 af Planteelsker

Da jeg lavede opg. a, startede jeg med at regne den kinetikse energi. Derefter sagde jeg Ekin = Epot og så kunne jeg regne den potientielle energi. Burde jeg hellere gøre som du har gjort der ud fra Energiglidning? 

Og jeg forstår stadigvæk ikke opg. b. Har massen ikke nogle betydning, fordi at den går ud med den anden masse i formlen, og at man derfor ikke bruger den videre?


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. marts 2019 af mathon

Metoden i a) er god nok.

b)
Massen - den samme på begge sider -  har ingen betydning, da den kan divideres 'ud': - konkluderer man så.


Svar #4
30. marts 2019 af Planteelsker

Men er det ikke bedre at bruge din metode i opg. a? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts 2019 af mathon

Nej.
            Hvis spørgsmål b) ikke havde været der, ville du jo netop beregne som du har gjort ved at indsætte de
            enkelte størrelser - herunder massen.
            I b) konkluderer du så - ved formelbetragtning - at massen kunne have været udeladt.


Svar #6
30. marts 2019 af Planteelsker

Men må jeg synes din metode er lidt mere overskuelig, så tror du det trækker ned, hvis jeg bruger den istedet?


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. marts 2019 af mathon

Du må synes, hvad du vil.

Men opgaveteksten lægger helt klart op til at besvare to spørgsmål - hver for sig.

Hvis jeg var læreren, ville jeg bedømme de elever, som har gjort som ovenstående en højere karakter, da de har fulgt opgavens intension.


Svar #8
30. marts 2019 af Planteelsker

Okay mange tak!

Skriv et svar til: Hjælp til energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.