Tysk

Tysk eller Italiensk?

04. april 2019 af nanona - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg står og skal til at vælge mellem tysk eller italiensk. Jeg har haft tysk i fem år, men har stadig ikke fået knækket grammatikken, og jeg er tæt på at køre død i at skulle bøje næsten hvert eneste ord i tysk. Nogen der ved om italiensk er lettere grammatisk set?


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. april 2019 af jbmm

Italiensk grammatik er på visse områder nemmere en tysk, da substantiver og adjektiver ikke bøjes i kasus (men dog i køn og tal).
Verberne har MANGE bøjninger i person, tal og tid, og der er mange uregelmæssige verber - både helt og delvist uregelmæssige.

Andre besværlige områder (kan til dels sammenlignes med fransk og spansk):
Verberne har 2 datider.
Konjunktiv er omfangsrigt og kompliceret
Pronominernes bøjninger og placering.
Mange sammentrækninger af præpositioner og artikler (spansk har kun 2)
Gerundium, kongruens, med meget mere.

For en dansker er det bedre at lære tysk, især hvis det skal bruges arbejdsmæssigt.


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. april 2019 af Smut1

Spørgsmålet er måske nok, i hvor høj grad du sammenligner dig med andre? For hvis du gør det, kan det godt være rart at starte på en frisk med Italiensk, men ellers er der nok mere nyt at køre surt i ved at begynde på Italiensk, som jo tilhører en helt anden sprogstamme.


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. april 2019 af jbmm

Hvis du har svært ved at lære sprog, så er det nok bedre at holde sig til tysk, som du jo kender noget til, og tysk er jo nærmere beslægtet med dansk end et romansk sprog som italiensk er det.

Men måske var det slet ikke sprog du skulle beskæftige dig med, men noget helt andet!!!


Brugbart svar (1)

Svar #4
02. juni 2019 af hermionegranger12

Du skal nok lære det! Man skal aldrig give op! Jeg tror det er fordi, at du har haft svært ved det og så har du opgivet det, og på den måde ikke fået så meget ud af det. Du skal holde dig til tysk, for du kan godt lære det, hvis bare du tror på dig selv. Læs nogle tyske bøger, og bare skriv hvis du har spørgsmål, for vil meget gerne hjælpe dig :D Eller få noget ekstra hjælp/opgaver af din lærer. 

Held og lykke!

Kh Hermione


Skriv et svar til: Tysk eller Italiensk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.