Matematik

funktioner af to variable, Hessian matrix

15. april 2019 af kurtw - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har fået ligning, hvor jeg skal finde de stationære punkter. 
Det har jeg gjort efter den metode som jeg kende, men hvis jeg tegner grafen og punkterne, er det kun det ene punkt det er sammenfaldende med grafen. 
Jeg har lagt hele besvarelsen op, men fejlen ligger nok i den sidste del af opgaven.

Jeg håber der er en som kan hjælpe.

Vedhæftet fil: spørgsmål 1.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2019 af peter lind

Det kan ikke passe. Du indsætter de givne x og y værdier i funktionen og så får du funktionsværdien hvad så x og y end er


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. april 2019 af Nabla

Problemet ligger i, at du laver dit 3d-plot uden nogle eksplicitte ranges - her laver Maple så et plot med sine standard ranges fra -10..10, som indeholder n antal samples fordelt udover hele domænet. Når du så senere zoomer ind på plottet, zoomer du ind på blot en brøkdel af disse samples - derfor ser det også så groft ud som det gør.

Mit forslag vil være, at du i stedet for at bruge view=[...], sætter nogle ranges på dit kald til plot3d. Dette vil betyde, at Maple nu vil lave samme mængde samples som før, men at de vil være fordelt udover den del af grafen, som du faktisk er interesseret i. Dette giver dig et bedre resultat:

Plot i Maple.


Svar #3
15. april 2019 af kurtw

Hvis jeg forstår svaret, så er min opgave rigtigt regnet, jeg skal bare øve mig i Mapel? :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. april 2019 af Nabla

Jep, dine resultater er i hvert fald korrekte :) Jeg kommer selv frem til de samme stationære punkter, og får klassificeret dem på samme måde.

Det skal nok komme med tiden! Du skal bare have opbygget noget erfaring med Maple.

(Jeg fik forresten sagt noget vrøvl, hvad angår antallet af samples der laves. Det er ikke så vigtigt, pointen er bare, at Maple selv bedømmer, hvor mange samples der er nødvendige for at lave en nøjagtig repræsentation af grafen af funktionen.)

 


Svar #5
15. april 2019 af kurtw

Rigtig mange tak for hjælpen ??

Skriv et svar til: funktioner af to variable, Hessian matrix

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.