Dansk

Spørgsmål til kommaregler

06. maj 2019 af juha97 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg har et spørgsmål til kommasætning. Jeg har ikke kunne finde svaret på nettet, så derfor håber jeg, at der er en venlig sjæl, som kan hjælpe mig her. Hvordan ville du sætte komma i nedenstående sætninger?

1) Hvis dokumenterne ikke udarbejdes i overensstemmelse med selskabsloven(,) kan registreringen ikke finde sted.

2) Ved stiftelse af et ApS(,) skal der stilles en sikkerhed. 

3) Såfremt en interessent er et udenlandsk selskab(,) skal en registreringsudskrift vedhæftes.

Mere præcist er jeg I tvivl om, hvor jeg skal sætte komma, når jeg sætter et S bag på et udsagnsord, f.eks. "dannes", "males", "skrives" i stedet for "danner", "maler", skriver". Hedder denne form noget specielt, og hvor skal kommaet sættes? :) 

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. maj 2019 af EnStuderende

Jeg ville sætte dem der, hvor du selv har sat dem. Der er grundled og udsagnsled på begge sider, så det er rigtigt nok. Jeg kan ikke lige se, hvordan udsagnsord, der ender på s til sidst, skulle ændre på dét.

Svar #2
07. maj 2019 af juha97 (Slettet)

Tak for svar, det har du nok ret i! Jeg tror bare, at jeg blev forvirret, da jeg plejer at sætte “jeg” foran, når jeg er i tvivl om kommasætning. Dette gav bare ikke mening, hvis det skulle være (jeg) vedhæftes eller (jeg) stiftelse af et aps.

Skriv et svar til: Spørgsmål til kommaregler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.