Matematik

Find en parameterfremstilling for l

10. maj 2019 af leonb - Niveau: B-niveau

Er der nogen der kan hjælpe mig med den her opgave? (se vedhæftet fil for figuren)

To bygninger, A og B, er begge 18 meter høje og har en indbyrdes afstand på 16 meter

På et givet tidspunkt har solen en elevationskel på v=25o og står i lige linje med de to gavle på bygning A og B. Skyggen fra bygning A følger en linje l og rammer på dette tidspunkt bygning B i en bestemt højde h (se figuren)

a) Bestem en parameterfremstiling for linjen l

Vedhæftet fil: Parameterfremstilling.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2019 af xbxlxcaa

Du kender et punkt på linjen. nu skal du bare lave en retningsvektor.


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. maj 2019 af AMelev

Læg et billede op i stedet for en Word-fil. Ikke alle kan læse Word.

Vedhæftet fil:Billede1.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. maj 2019 af AMelev

Jeg synes ikke beskrivelsen helt giver mening (skyggen er altså på jorden og ikke på en skrå linje, og hvad betyder det, at solen står i lige linje med de to gavle?), men jeg går ud fra, at det er linjen fra solen gennem A, der er tale om.
Ud fra figuren fås A(0,18), B(16,h) og C(x,0)
a) Bestem den vandrette katete x i den store trekant med højde 18.
Ud fra den kan du så bestemme den vandrette katete i den lille trekant med højde h . sp b)
Ud fra vinklen og den vandrette katete, kan du bestemme h. sp b)
Ud fra de to punkter A og C, A og B eller B og C kan du bestemme en retningsvektor og så med fx A som punkt bestemme parameterfremstillingen. 

b) Se under a)


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. maj 2019 af mathon

                      \small \begin{array}{lllll} a)&\textup{parameterfremstilling:}\qquad\begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 0\\18 \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} 1\\-\tan(25\degree) \end{pmatrix}&&t\in\mathbb{R}\\\\ b)&x=t=16\\\\ &y=h=18+16\cdot (-\tan(25\degree))=10.54 \end{array}


Skriv et svar til: Find en parameterfremstilling for l

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.