Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

profitmaksimering og marginale omkostninger

02. juni 2019 af Kmhansen - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg håber der er nogen der kan forklarer logikken bag at når, marginale omkostninger = pris, så er der tale om profitmaksimering.

hvis du sælger til samme pris som du har produceret til, kan der jo hverken være tale om tab eller profit ved det salg, så går det jo i 0. Men alle steder jeg læser om det, kalder det profitmaksimering, så hvad er det jeg overser? hvis salgsprisen er højere end produktionsprisen så giver det jo meget god mening.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juni 2019 af Mikronom

Når man snakke rom profitmaksimering se man på de marginale omkostninger (MC) og den marginale indtægt (MR), da disse betegner, hvad man tjener ved at sælge én enhed mere. Så længe den marginale indtægt er større end de marginale omkostninger vil den marginale profit (MR-MC) være positiv. Med andre ord, du tjener penge på at producere og sælge af en ekstra enhed.

Under standardantagelse om aftagende efterspørgsel, vil MR blive lig med MC hvis produktionen øges tilstrækkesligt. Netop i dette punkt vil virksomheden ikke tjene mere på den ekstra enhed (MR=MC -> marginal profit = 0) men virksomheden har tjent på samtlige producerede enheder op til dette punkt.

Forviringen opstår typisk fordi man ved profitmax se på marginalprofit og ikke på profitten i sig selv. Når MR=MC vil selve profitten dog være maksimeret.


Skriv et svar til: profitmaksimering og marginale omkostninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.