Matematik

Rumgeometri til mundtlig eksamen

02. juni 2019 af Halow7979 - Niveau: A-niveau

Hej - Jeg skal til mundtlig eksamen snart, og her har jeg mulighed for at trække et projekt, som hedder 3D-bostaver. Her skulle vi klippe et papir, som skulle ligge på gulvet, men dermed se ud som om, at det stod lodret op i luften. Jeg har vedhæftet et eksempel.

Til eksamen fortæller jeg om det centrale stof i projektet, som er parameterfremstilling for linjen og planen samt skæringen mellem disse. Dog er det rimelig hurtigt at gennemgå, så tænkte på, om I havde nogle gode ideer til, hvad man kunne tilføje? Gerne beviser osv.

På forhånd tak!

Vedhæftet fil: 3D-reklamer.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2019 af Anders521

#0 Kan du mon uddybe dit projekt? Når du siger, at det ser ud "som om, at det stod lodret op i luften", gætter jeg på, at det er ud fra en bestem synsvinkel. Er det korrekt? Dit vedhæftede fil er ikke meget en hjælp. Er det noget i retning af indholdet i videoen neden for?

                                               http://www.youtube.com/watch?v=OAq2X-0FbGM 


Svar #2
02. juni 2019 af Halow7979

Har vedhæftet vores bud på bogstavet J - Håber det hjælper :-)

Vedhæftet fil:3D-bogstav.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juni 2019 af Anders521

#0 Ah, det er reklamepanelen du refererer til i den vedhæftede fil.  Min første tanke ville være noget med projektion, men er usikker hvad det teoretiske stof kunne være relevant heri. 


Svar #4
02. juni 2019 af Halow7979

Tak for forsøget - Synes heller ikke det virker som om, at der er mere teori bag...


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. juni 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det er en centralprojektion af det lædretstående bogstav på den vandrette plan.

Vælg et passende øjepunkt og et bogstav i passsende størrelse, helst tegnet med rette liniestykker. tag så punkt for punkt (liniestykkernes endepunkter) i bogstavet. forbind punktet med øjepunktet og finde forbindelsesliniens skæring med den vandrette plan. Det ser ud til, at det er det, du har gjort med "J".

Du kan lægge bogstavet ind i GeoGebra og lade den finde den vandrette afbildnig, som du så kan tegne ud.


Skriv et svar til: Rumgeometri til mundtlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.