Matematik

implicit differentiation til bestemmelse af stamfunktioner

04. juni 2019 af Regndyr - Niveau: A-niveau

Hej er der nogen som vil forklare "implicit differentiation til bestemmelse af stamfunktioner" for mig? Jeg forstår det ikke helt


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2019 af oppenede

Hvad er hele spørgsmålet?


Svar #2
04. juni 2019 af Regndyr

Det er hele spørgsmålet. Forklar implicit differentiation til bestemmelse af stamfunktioner. Det er til mundtlig matematik


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. juni 2019 af mathon

            \small \begin{array}{llll} \textup{eksempel:}&x^2+y^2=r^2\\\\ &\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}\left (x^2+y^2 \right )=\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}(r^2)\\\\ &\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}(x^2)+\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}\left (y^2 \right )=0\\\\ &\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}(x^2)+ \frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} y}(y^2)\cdot \frac{\mathrm{d} y}{\mathrm{d} x}=0\\\\ &2x+2y\cdot \frac{\mathrm{d} y}{\mathrm{d} x}=0 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. juni 2019 af Soeffi

#2.  

"Differentiation" og "stamfunktions-bestemmelse" hænger ikke rigtigt sammen. Det sidste er det modsatte af det første.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. juni 2019 af AMelev

#0

Hej er der nogen som vil forklare "implicit differentiation til bestemmelse af stamfunktioner" for mig? Jeg forstår det ikke helt

Jeg kan ikke lige se, hvordan implicit differentiation kan benyttes til bestemmelse af stamfunktioner.

Hvad angår  implicit differentiation, er det forklaret glimrende i denne video fra Khan Academy


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. juni 2019 af oppenede

#0 Har du fundet ud af hvad spørgsmålet refererer til? Er du sikker på der ikke står "implicit differentiation til bestemmelse af ligninger for tangenter"?


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. juni 2019 af AMelev

Hvis spørgsmålet virkelig lyder, som du skriver, så spørg din lærer, hvad han/hun mener med spørgsmålet.
Der er en grund til, at spørgsmålene skal foreligge i god tid - bla.at denne slags uklarheder kan afhjælpes.


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. juni 2019 af Soeffi

#4
#2.  

"Differentiation" og "stamfunktions-bestemmelse" hænger ikke rigtigt sammen. Det sidste er det modsatte af det første.

Bed evt. din lærer om at sætte nogle underpunkter på spørgsmålet for forklare det nærmere.


Svar #9
05. juni 2019 af Regndyr

Spørgsmålet er følgende: "Forklar om metoderne integration ved substitution og implicit differentiation til bestemmelse af stamfunktioner" Så det ændrer ikke noget om "metoderne integration ved substitution" er med i den sætning :) For der står jo stadig stadig "implicit differentiation til bestemmelse af stamfunktioner"


Brugbart svar (1)

Svar #10
05. juni 2019 af AMelev

#9 Jeg er absolut enig i din sproglige tolkning af sætningen, men jeg må også blankt indrømme, at jeg ikke kan se koblingen fra "implicit differentiation" til "bestemmelse af stamfunktion". 
Da du heller ikke kan det, er det vigtigt, at du får meningen afklaret hos din lærer FØR du eventuelt trækker spørgsmålet i eksamenslokalet. Bed om en præcis henvisning til det undervisningsmateriale, som er blevet anvendt, og hvor du kan læse om det.
Du må meget gerne skrive her, hvis du finder ud af, at der faktisk er en kobling, så vi også kan blive klogere.


Skriv et svar til: implicit differentiation til bestemmelse af stamfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.