Matematik

Vis at funktion ikke er differentiabel i punkt

06. juni 2019 af Matematikerens - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg er i tvivl om mine tanker i c'eren i vedhæftede er helt korrekt og tilstrækkeligt?

Jeg skriver at f er differentiabel i (0,0) -->  f også er kontinuert i (0,0) --> f har grænseværdi i (0,0).

Vi får at f(0,0)=0

og for lille d>0:

f(0+d,0)=0
f(0,0+d)=0

fordi uligheden 0<y<x^2 bliver 0<0 i de to tilfælde og derfor ikke korrekt og da er funktionsværdien "0 ellers" i følge gaffelfunktionen.

Men for alle d>0 må det derimod for eksempel gælde at f(d,(d^2)/2)=1.

Og hvis vi undersøger f(d,(d^2)/2)=1 når d→0 får vi jo f(0,0)=0.

Og da funktionsværdien ikke bliver ved med at være 1 fordi for eksempel for  d→0 går f(d,(d^2)/2)→f(0,0)=0, kan vi derfor slutte at (0,0) ikke er et kontinuert punkt for funktionen f og da pr. defintion er f jo ikke differentiabel i (0,0).

Er dette korrekt tænkt og er det tilstrækkeligt argumentation?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2019 af peter lind

Funktionen er ikke engang kontinuert og altså ikke differentiabel. Ligegyldig hvor tæt på (0, 0) kan du finde finde punkter hvor 0<y<x2 og altså f(x, y)= 1. Lav evt. en graf for funktionen


Svar #4
06. juni 2019 af Matematikerens

Tror jeg har argumenteret nogenlunde som i svar der er gjort i #4 i det tidligere opslag du linker tgil. Er det korrekt sådan som jeg har opstillet det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. juni 2019 af peter lind

ja


Skriv et svar til: Vis at funktion ikke er differentiabel i punkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.