Matematik

Lineær vækst og eksponentiel vækst

10. juni 2019 af Alisa0710 - Niveau: C-niveau

Jeg skal til mundtlig årsprøve i matematik, og en af de opgaver der kan trækkes er:

Du skal gøre rede for ligheder og forskelle på lineær vækst og eksponentiel vækst. Herunder sammenhængen mellem forskrift og graf.

Hvordan skal man besvare denne opgave, ved hjælp af både tegning og beskrivelser??


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2019 af Anders521

#0 Der er ikke én måde at besvare eksamenspørgsmålet. Men hvis jeg var eksaminator ville gerne jeg have, at du fortæller mig med hvad lineær og eksponentiel vækst er. Om du vælger at fortælle dette ved brug af tegninger eller udregninger, er op til dig. Hvis du kun gøre det ene, vil jeg nok afbryde dig og spørger dig om også at gøre det andet. Du skulle så gerne kæde de to ting sammen.


Svar #2
10. juni 2019 af Alisa0710

Hvad kan man sammenligne når der er tale om lineær og eksponentiel vækst?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2019 af Anders521

#2 Så skal du komme ind på evt. forskelle/ligheder, der er mellem de to vækstegenskaber. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juni 2019 af mathon

\small \begin{array}{llll} \textsl{\textbf{v\ae kst}}: \\ &\textup{line\ae r funktion}&f(x)=ax+b\\\\ &\textup{v\ae ksthastighed:}&f{\, }'(x)=a&\textup{konstant uanset tidspunkt}\\\\\\&\textup{eksponentiel funktion:}&f(x)=b\cdot a^x\\\\ &\textup{v\ae ksthastighed:}&f{\, }'(x)=\ln(a)\cdot f(x)&\: \textup{aftagende for }0<a<1\\ &&&\textup{\,voksende for }a>1 \end{array}


Svar #5
10. juni 2019 af Alisa0710

Hvordan findes sammenhængen mellem forskrift og graf??


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. juni 2019 af mathon

                              \small \begin{array}{llll} \textup{definitionsm\ae ngde}\\ \textup{v\ae rdim\ae ngde}\\ \textup{kontinuitet}\\ \textup{differentiabilitet}\\ \textup{monotoni}\\ \textup{lokale/globale ekstrema} \end{array}


Skriv et svar til: Lineær vækst og eksponentiel vækst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.