Matematik

Sandsynlighed - terningekast

16. juni 2019 af mariestuart - Niveau: 8. klasse

Hej! Vedhæftet er min opgave - jeg er dog lidt i tvivl, om jeg har forstået spørgsmålet rigtigt. Det er fra FP9 maj 2018. Er der nogle, der kan kigge på den og eventuelt forklare spørgsmålet? På forhånd tak!

(Stregerne er for at understrege min besvarelse og går derfor desværre igennem min brøk) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2019 af peter lind

Du skal også finde hvor stor sandsynligheden er for at en af terningerne giver 1


Brugbart svar (2)

Svar #3
16. juni 2019 af Capion1

       1    2    3    4    5    6
   1  x    x     x    x    x    x
   2  x
   3  x
   4  x
   5  x
   6  x


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2019 af mari78m7

syntes dit svar ser fint ud, men linje to skal du lige have rettet så man kan forstå din sætning :)


Svar #5
17. juni 2019 af mariestuart

Oh, okay. Tusinde tak for svar!


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. juni 2019 af ringstedLC

Du har en "enten - eller situation" (rød eller blå parentes). I den røde (enten -) skal en og kun en af terningerne vise "1". Den splittes op i to adskilte med et "eller" imellem dem. I hver af dem viser den ene terning "1", mens den anden ikke viser "1", derfor er det en "og situation". I den blå (eller) skal begge terninger vise "1", altså er det en "og situation":

\underset{\tfrac{10}{36}+\tfrac{1}{36}=\tfrac{11}{36}\approx\;0.31}{\underbrace{\underset{\tfrac{5}{36}+\tfrac{5}{36}}{\underbrace{ {\color{Red} \left( \underset{\tfrac{1}{6}\cdot \tfrac{5}{6}}{\underbrace{\left(\underset{\tfrac{1}{6}}{\underbrace{T_1=1}}\: \underset{"\cdot "}{\underbrace{\text{ og }}}\: \underset{1-\tfrac{1}{6}=\tfrac{5}{6}}{\underbrace{T_2\neq1}}\right)}} \: \underset{"+"}{\underbrace{\text{eller (enten)}}} \: \underset{\tfrac{1}{6}\cdot \tfrac{5}{6}}{\underbrace{\left(\underset{\tfrac{1}{6}}{\underbrace{T_2=1}}\: \underset{"\cdot "}{\underbrace{\text{ og }}}\: \underset{1-\tfrac{1}{6}=\tfrac{5}{6}}{\underbrace{T_1\neq1}}\right)}} \right )} }} \underset{"+"}{\underbrace{\text{ eller }}} \underset{\tfrac{1}{36}}{\underset{\underbrace{\tfrac{1}{6}\cdot \tfrac{1}{6}}}{\underbrace{ {\color{Blue} \left( \underset{\tfrac{1}{6}} {\underbrace{T_1=1}}\: \underset{"\cdot "}{\underbrace{\text{og (begge)}}} \: \underset{\tfrac{1}{6}}{\underbrace{T_2=1}} \right )} }}}}}


Skriv et svar til: Sandsynlighed - terningekast

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.