Matematik

hvordan vektoraddition benyttes til at bestemme et punkts koordinater?

22. juni 2019 af AlexBatten - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen, jeg sidder og skal til matematik eksamen på b niveau her om 2 dage og jeg sidder med et spørgsmål som jeg ikke helt er sikker på hvad jeg skal skrive til. spørgsmålet lyder "forklar hvad en vektor er og hvordan vektoraddition benyttes til at bestemme et punkts koordinater"

jeg ved udmærket hvad en vektor er, og hvad vektor addition er, men jeg undre mig over hvordan man kan bruge det til at bestemme et punkts koordinater. det giver ikke lige nogen mening for mig overhovedet. Håber der er nogen der ved det


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. juni 2019 af StoreNord

(x,y)=(0,0)+\binom{x}{0}+\binom{0}{y}

eller måske noget med enhedsvektorer.


Svar #2
22. juni 2019 af AlexBatten

er det muligt du kan uddybe? bare kort


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. juni 2019 af ringstedLC

\begin{align*} P:\binom{x}{y} &= \binom{0}{0}+\binom{x}{0}+\binom{0}{y} \\ &= \binom{0+x+0}{0+0+y} \\ &= \binom{x}{y} \\ \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. juni 2019 af Anders521

#2 Vektorer kan dannes ud fra to punkter; antag, at du har vektorerne a=AB og b=AC, hvor A,B og C er punkter i planen. Notationen AB og AC angiver vektorer, der med et enkelt bogstav svarer til a og b. Hvis du vil bestemme slutpunktet D for vektoren AD, kan du anvende vektoraddition, hvor AD=a+b. Tænk på kræfternes parallelogram.


Svar #5
22. juni 2019 af AlexBatten

tak for svar, det gav et meget bedre billede, selvom jeg ikke 100% forstår regnestykket


Brugbart svar (1)

Svar #6
22. juni 2019 af Anders521

#5 I tilfælde af, at det var mit svar du ikke forstod, så se måske linket.


Svar #7
22. juni 2019 af AlexBatten

#6

#5 I tilfælde af, at det var mit svar du ikke forstod, så se måske linket.

det var det ikke, det var faktisk det der gav mening for mig, det mere forskriften / formlen som #3 gav


Brugbart svar (1)

Svar #8
22. juni 2019 af ringstedLC

samme notation som i #4:

\begin{align*} P &= O+\vec{p}\;,\;O=(0,0)\text{ (Origo)} \\ \vec{p} &= \vec{a}+\vec{b}=\binom{a_1+b_1}{a_2+b_2} \\ P &= \binom{0}{0}+\binom{a_1+b_1}{a_2+b_2} \\ P &= \binom{0}{0}+\binom{x+0}{0+y}\;,\;\binom{a_1}{a_2}=\binom{x}{0}\;,\;\binom{b_1}{b_2}=\binom{0}{y} \\ P&=\binom{0}{0}+\binom{x}{y} \\P &=\binom{x}{y} \end{align*}


Svar #9
22. juni 2019 af AlexBatten

tusind tak


Skriv et svar til: hvordan vektoraddition benyttes til at bestemme et punkts koordinater?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.