Tysk

HAR VALGT TYSK PÅ A- HVAD BØR JEG VIDE TIL INDEN 3g?

24. juli 2019 af StxAndSuch - Niveau: A-niveau
Hej med jer! Jeg får 7-10 i tysk, men det er baseret på de få gange jeg rækker hånden op, hvor jeg har forberedt svaret grundigt. Jeg har altså meget svært ved “bare” at konstruere en hurtig sætning. Mine afleveringer er gode, fordi jeg tjekker dem og bruger tysk ordbogen som findes i word. Her fjerner den jo de fleste grammatiske fejl eller hvis en sætning er blevet for kludret for mig bliver den jo understreget. Ellers er der jo altid Gyldendals ordbog, der ofte har gode udtryk og vendinger. Jeg føler altså at jeg har “faket” det lidt, selvom jeg ikke har snydt... jeg har det på A og har her i sommerferien sat mig ned og øvet en masse grammatik på MinLæring. Andre der har tips? Hvad forventes der, og hvad lærer/laver man på tysk A? Er jeg i seriøse problemer?
Med venlig hilsen en ny 3g’er der faktisk bliver lidt nervøs...

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juli 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du kan prøve med tyskundervisning på nettet. Så vidt jeg ved har DuoLingo tysk, men jeg ved ikke, om det er ud fra dansk eller engelsk.

Der kan være andre gratis kurser og der er i hvert fald mindst ét sted, hvor man kan få kursusmateriale mod betaling. De leverer et interaktivt kursus og kurser til at lytte til mens man er i gang med noget andet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. juli 2019 af OliverHviid

Jeg tænker at det ville være en god idé at få styr på grammatikken (adjektivernes bøjning, kasus, verber i ledsætninger etc.) Dog skriver du også at du har tænkt  dig at øve dig, så det er vel fint nok. Når det kommer til ordforråd, så er en god metode at læse tyske bøger. Hver gang du møder et ord du ikke forstår, så understreger du det og slår det op - enten med det samme eller efter læsningen. Dette virker normalt godt fordi du lærer dem i en sammenhæng med andre ord/sætninger som gør dem lettere at huske. Du kunne også se tyske film/tv-serier med tyske undertekster, og så skrive de vendinger og ord ned du ikke kan. Ydermere kunne du forsøge at anvende noget af det nylærte ordforråd/grammatik ved at lave nogle sætninger på tysk, og så få en tysker eller en der kan tysk til at rette dem. Det samme kunne du jo naturligvis også gøre mundtligt hvis du altså har tyske venner eller nogle at tale tysk med.


Brugbart svar (2)

Svar #3
26. juli 2019 af Stygotius

Det er nogle fremragende råd som OliverHvid her giver.

Et andet råd kunne være at finde sig en privatlærer i tysk. Det behøver ikke være særlig dyrt.


Skriv et svar til: HAR VALGT TYSK PÅ A- HVAD BØR JEG VIDE TIL INDEN 3g?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.