Matematik

Er denne graf korrekt?

12. september 2019 af martinier - Niveau: A-niveau

Hejsa. 

Jeg sidder med følgende opgave, men er i tvivl om grafen er korrekt til spørgsmål B. (Se vedhæftet fil for grafen).

Opgave lyder således:

I en model kan den årlige affaldsproduktion i EU pr.indbygger beskrives ved funktionen
w(t)=((519.9)/(1+0.098*e^(-0.434t)))
Hvor w(t) betegner den årlige affaldsproduktion pr.indbygger (målt i kg) til tiden t (målt i år efter 1994)
A. Benyt modellen til at bestemme, hvor mange kg affald en EU-borger producerede i 1994.

I en rapport fra EU hedder det:
Produktionen af kommunalt affald i EU er aftaget og har stabiliseret sig på omkring 520 kg pr,indbygger siden 2002.
B. Tegn grafen for w, og gør rede for, hvordan modellen understøtter denne påstand.

MEN, sådan som jeg ser det er grafen jo først stigende, hvorefter den stabiliserer sig omkring 520. (ifølge opgavebeskrivelsen skal grafen jo være aftagende før den stabiliseres, hvilket jo ikke er tilfældet med min graf)

Har jeg lavet en fejl?

Vh. Martin

Vedhæftet fil: Opgave 7 -grafen.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. september 2019 af PeterValberg

Din graf er rigtig nok, formuleringen:

Produktionen af kommunalt affald i EU er aftaget og har stabiliseret sig på ....

betyder ikke, at grafen skal være aftagende først,
- det betyder, at væksten i affaldsproduktionen er aftaget,
hvilket grafen tydeligt viser.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. september 2019 af AMelev

#0 I opgaveformuleringen står der ikke, at f faktisk er aftagende, kun at det skrives i rapporten. Kildekritik!
Du læser påstanden rigtigt, men din graf viser, at påstanden er forkert. 
Konklusionen i rapporten skulle fx have været at "Væksten i affaldsproduktionen er aftaget og har stabiliseret sig omkring 0" eller "Affaldsproduktionen er vokset mindre og mindre og har stabiliseret sig omkring 520".


Skriv et svar til: Er denne graf korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.