Matematik

"Indtegn uligheden i koordinatsystemet"

03. oktober 2019 af HjælpTilProjektuge - Niveau: 9. klasse

Hej allesammen!

Jeg er i gang med en opgave hvor jeg bliver stødt på spørgsmålet

"Indtegn uligheden i koordinatsystemet" efterfulgt af ligningen x + 2 < 2x

I opgaven er der så 2 grafer som man skal indsætte i et koordinatsæt

jeg er helt lost og jeg forstår slet ikke hvad jeg skal gøre så jeg sætter stor pris på jeres hjælp :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. oktober 2019 af peter lind

Du skal indsætte grafen for y=2x og grafen for y=2x ind i samme koordinatsystem.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det er ikke en ligning, men en ulighed.

Start med at reducere uligheden. Du kan lægge det samme til på begge sider af ulighedstegnet, trække det samme fra og gange med det samme positive tal på begge sider af ulighedstegnet.

Når du har reduceret uligheden skal du finde ud af, hvilke punkter, der skal med i koordinatsystemet, altså finde de koordinatpar (x,y), der opfylder betingelsen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. oktober 2019 af AMelev

#0 Væn dig til at uploade et billede af opgaven i stedet for at skrive den - det resulterer tit i mangler/fejl.

Sæt f(x) = x + 2 og g(x) = 2x
Indtegn de to grafer i samme koordinatsystem og se, hvor f(x) < g(x), dvs. bestem de x, hvor f-grafen ligger under g-grafen.
Bestem først skæringspunktet, hvor f(x) = g(x), x er så løsning til ligningen f(x) = g(x), altså x + 2 = 2x.


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. oktober 2019 af ringstedLC

I GeoGebra skrives i "Input:" x + 2 < 2x. Det farvede område opfylder uligheden.


Skriv et svar til: "Indtegn uligheden i koordinatsystemet"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.