Matematik

Bestem a og b i en eksponentiel funktion når f(1)=6 og f(3)=54

10. oktober kl. 21:42 af fladpiskefløde - Niveau: B-niveau

Jeg har fået at vide at:

f(1)=6 
f(3)=54

Jeg skal bestemme a og b i denne eksponentielle funktion, men jeg har ingen idé om hvordan jeg skal starte.

Al hjælp I kan give vil blive modtaget med kyshånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober kl. 21:46 af peter lind

Se formlerne 102 0g 103 side 19 i din formelsamling

Brugbart svar (1)

Svar #2
10. oktober kl. 23:46 af SuneChr

# 0
Tag altid udgangspunkt i den generelle forskrift:
    f (x) = bax
Indsæt heri det vi kender:
 (I)     6 = ba1
(II)   54 = ba3
Dividér (II) med (I) , derved forsvinder b og så følger resten (næsten) af sig selv.
Når a herved er fundet, indsættes det i enten (I) eller (II) , og da har vi b.

Svar #3
11. oktober kl. 00:09 af fladpiskefløde

# 0
Tag altid udgangspunkt i den generelle forskrift:
    f (x) = bax
Indsæt heri det vi kender:
 (I)     6 = ba1
(II)   54 = ba3
Dividér (II) med (I) , derved forsvinder b og så følger resten (næsten) af sig selv.
Når a herved er fundet, indsættes det i enten (I) eller (II) , og da har vi b.

Jeg forstår det stadig ikke helt, tror du at du kunne udpensle det lidt mere for mig?

Brugbart svar (1)

Svar #4
11. oktober kl. 01:09 af SuneChr

\frac{54}{6}=\frac{ba^{3}}{ba^{1}}          ⇒          9 = a2             ⇒        a = ......  (a > 0)               Hvad er så b?

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. oktober kl. 01:32 af AMelev

#0 Har du tjekket henvisningen i #1 til din formelsamling. Hvis ikke synes jeg, du skal gøre det. Hvis der er noget, du er tvivl om der, så spørg igen. Det er formelsamlingen, du har som hjælp til eksamen - ikke os. 

Svar #6
11. oktober kl. 02:39 af fladpiskefløde

#0 Har du tjekket henvisningen i #1 til din formelsamling. Hvis ikke synes jeg, du skal gøre det. Hvis der er noget, du er tvivl om der, så spørg igen. Det er formelsamlingen, du har som hjælp til eksamen - ikke os. 

Det var da en ualmindelig grov tone til et meget harmløst spørgsmål.
Jeg har da søgt hjælp andre steder, men jeg spørger SuneChr om at gøre det mere klart da jeg ikke forstår hvad der foregår - allerede dér må det vel give et hint om at jeg ikke ved hvorfor at det er den rette måde at løse problemet på.

Så må du ellers have en rigtig god aften.

\frac{54}{6}=\frac{ba^{3}}{ba^{1}}          ⇒          9 = a2             ⇒        a = ......  (a > 0)               Hvad er så b?

Tak for det Sune, det hjalp mig rigtig meget :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
11. oktober kl. 09:30 af pvm

#0 Se video nr. 3 på denne videoliste < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg

Brugbart svar (0)

Svar #8
11. oktober kl. 12:19 af AMelev

#6 Det var bare ment som et godt råd. Det er vigtigt for dig, at du bliver fortrolig med formelsamlingen, som er den eneste lovlige hjælp til eksamen.

Brugbart svar (0)

Svar #9
11. oktober kl. 12:23 af SuneChr

# 6
Lektiehjælperne herinde prøver så vidt muligt at nuancere tilgangen til de opgaver, der stilles. Det er også sket her. Indlæget # 5 er en hjælp og påpeger, at den til niveauet svarende formelsamling er vigtig at blive fortrolig med. Andet ligger der ikke i det.
Stil de spørgsmål du finder påkrævet, og vi er mange, som er nysgerrige.

Skriv et svar til: Bestem a og b i en eksponentiel funktion når f(1)=6 og f(3)=54

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.