Matematik

(Bevis) Hvis 2^n-1 er et primtal, så er n et primtal

11. oktober 2019 af anonym000 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg vil gerne forstå et bevis som står i min lærebog: http://web.math.ku.dk/noter/filer/dis2019.pdf

Det drejer som om sætninger 127, s. 40. Sætningen er efterfulgt af et bevis samt en bemærkning.

Spm. 1: Implikationen som jeg skal vise er altså

2^n-1 er et primtal => n er et primtal

"Hvis 2^n-1 er et primtal, så er n et primtal.",

, ikke?

Det er ordet "da" som forvirrer mig. Jeg ved ikke hvilken mening forfatteren ligger i det.

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. oktober 2019 af peter lind

jo

Svar #2
11. oktober 2019 af anonym000

Okay. Tak.

Et spørgsmål mht. faktoren i (4.2) yderst til højre. For at vise at det er større end 1 er det nok at vise at et af ledene er større end 1. Grunden må være at vi ved at alle led må være naturlige (hvordan ved vi det), og derfor kan de ikke være negative. De naturlige tal er nemlig lukket ved addition og multiplikation, og potenser er jo en slags multiplikaiton.

?

- - -

...............

Svar #3

Desuden, står der efter (4.1) at 1 < a, b < n. Hvorfor skriver man ikke bare 2 ≤ a,b<n? a og b er jo naturlige tal. Hvis de er større end 1 må de betyde at de er lig 2 eller større.

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. oktober 2019 af StoreNord

Jeg kunne vælge  n=3.
Så siger sætningen:           "Hvis       2³-1   er et primtal, så er 3 et primtal".

Men  2³-1  er jo 7, som er et primtal. Ergo er 3 et primtal.
Mig godt forstå!

Svar #5

Jeg kunne vælge  n=3.
Så siger sætningen:           "Hvis       2³-1   er et primtal, så er 3 et primtal".

Mig godt forstå!

Du har desværre misforstået det. "Hvis 2^n-1 er et primtal, så er n et primtal" er ikke det som forfatteren mener.   Et modeksempel er n = 11.

At der er folk som misforstår det viser jo bare at forfatteren ikke formulerer sig godt nok.

- - -

...............

Brugbart svar (1)

Svar #6
11. oktober 2019 af peter lind

#2 Alle led er jo af formen 2k hvor k er et helt tal eller det sidste som er 1, så det er en sum af naturlige tal

Brugbart svar (0)

Svar #7
11. oktober 2019 af Brusebad (Slettet)

Jeg kunne vælge  n=3.

Mig godt forstå!

Du har desværre misforstået det. "Hvis 2^n-1 er et primtal, så er n et primtal" er ikke det som forfatteren mener.   Et modeksempel er n = 11.

At der er folk som misforstår det viser jo bare at forfatteren ikke formulerer sig godt nok.

Hvordan er n = 11 et modeksempel? Sætningen siger jo ikke noget om, at du kan sætte 11 ind og derved få et primtal; blot at hvis du sætter noget ind og ender med et primtal, så var det du satte ind et primtal.

Svar #8

#2 Alle led er jo af formen 2k hvor k er et helt tal eller det sidste som er 1, så det er en sum af naturlige tal

JA, det kan jeg godt se. Men kan faktisk være strengere og sige at k er et naturligt tal. 

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #9
12. oktober 2019 af Soeffi

#0. Modstridsbevis eller indirekte bevis:

Antag 2n-1 er et primtal, men at n ikke er. I så kan n skrives som et produkt p·q, hvor p og q er naturlige tal større end 1.

Man kan omskrive 2pq - 1 til et produkt: 2pq - 1 = (2p)q - 1 = (2p - 1)·((2p)q-1 + (2p)q-2 +...+ 2p + 1).

Det ses, at begge faktorer er større end 1 og dermed er 2pq - 1 ikke et primtal. Dette er en modstrid!

Skriv et svar til: (Bevis) Hvis 2^n-1 er et primtal, så er n et primtal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.