Matematik

Side 2 - Hvordan finder man højden på en trapez?

Brugbart svar (0)

Svar #21
16. oktober 2019 af SuneChr

ad # 20
# 0  Beregningsmæssigt er det fuldstændig ligegyldigt, i hvilken position den plane figur ligger i planen.
      Trapezen kan ligge med en af spidserne op, ned, på skrå, - der er mange muligheder.
      Højden, siderne, vinklerne, paralleliteten forbliver de samme.
     


Svar #22
20. oktober 2019 af Hejmeddig12344444

#19

.SP 161020191401.JPG

Så er højden simpelhent (Check vedhæftet fil)

Glemte at skrive svaret i den vedhæftede fil.

x = 7,74, det må så være højden eller hvad?

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #23
20. oktober 2019 af ringstedLC

Nej, det er ikke højden. Det er x. Se på tegningerne og regn videre til du får resultatet som i #5.


Svar #24
20. oktober 2019 af Hejmeddig12344444

#23

Nej, det er ikke højden. Det er x. Se på tegningerne og regn videre til du får resultatet som i #5.

Jo, men x er jo 7,74. Og hypotenusen er altid den længste side i en retsidet trekant. Så det giver ingen mening, at 7,74 kan være større end 6 på billedet. Jeg er begyndt at forstå det, da jeg har lavet en ligning, som viser hvordan man kan beregne højen v.ha. pythagoras, men da har jeg brug for at vide hvor lang x er. Jeg forstår ikke helt hvordan Sune finder x så.


Brugbart svar (0)

Svar #25
20. oktober 2019 af ringstedLC

Korrekt, men du har isoleret y i (III) forkert og iøvrigt regnet forkert i #23:

\begin{align*} \text{(III)}:x+y+3 &= 8 \\ y &= -x+5 \\\\ \text{(IV)}:6^2-x^2 &= 7^2-y^2 \\ 6^2-x^2 &= 7^2-(-x+5)^2 \\ x &=\;? \Rightarrow \text{(III)}:y=\;?\Rightarrow \text{(I) el.(II)}:h=\;? \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #26
20. oktober 2019 af SuneChr

# 24
"Jo, men x er jo 7,74. Og hypotenusen er altid den længste side i en retsidet trekant. Så det giver ingen mening, at 7,74 kan være større end 6 på billedet. ..... "
Det er sikkert tegningen af trapezen, du løber sur i. Det er rigtigt, at hypotenusen skal være den længste side.
Før vi går i gang med at beregne sider i en plan figur, laver vi en tegning på fri hånd, men vi er lige glade,
om målene på sider og vinkler er de rigtige. Det er dem, der er ukendte og skal beregnes ud fra alt det,
vi kender på figuren. Så målene på tegningen passer ikke, - de skal kun støtte vor overvejelser om, hvilke
geometriske finurligheder vi kan benytte os af.
En målfast tegning er de i # 10 eller15 angivne. Men vi kender ikke dens rigtige form, før det hele er beregnet.
 


Svar #27
20. oktober 2019 af Hejmeddig12344444

#25

Korrekt, men du har isoleret y i (III) forkert og iøvrigt regnet forkert i #23:

\begin{align*} \text{(III)}:x+y+3 &= 8 \\ y &= -x+5 \\\\ \text{(IV)}:6^2-x^2 &= 7^2-y^2 \\ 6^2-x^2 &= 7^2-(-x+5)^2 \\ x &=\;? \Rightarrow \text{(III)}:y=\;?\Rightarrow \text{(I) el.(II)}:h=\;? \end{align*}

Du må virkeligt undskylde, men jeg har prøvet at forstå hvad i alverden x er. Har skrevet en del, men det munder altid ud i at jeg har brug for at kunne vide hvad x er. Hvordan finder jeg så ud af hvad x er. Kunne virkeligt godt tænke nogen beregninger som viser det. Håber du ville hjælpe!


Brugbart svar (0)

Svar #28
20. oktober 2019 af ringstedLC

Helt tilbage i #6, skrev du, at du også havde fået den højde som blev givet i #5. SIden da har vi kun set noget forkert i #22 fra dig.

(IV) er omskrevet til en ligning med en variabel x.

- Opløft den toledede størrelse i 2. potens (gang hvert led i den ene med hvert led i den anden).

- Hæv parentesen, reducer og isoler x korrekt.

- Indsæt den fundne x-værdi i (III) og bestem y.

- Indsæt den fundne y-værdi i (I) el. (II) og bestem h.

Hvis det stadig driller, så kom med dine mellemregninger.


Svar #29
20. oktober 2019 af Hejmeddig12344444

Tak, gutter. Jeg har tænkt mig at gå i seng nu, så jeg lige kan fordøje dette. Jeg tror jeg regner færdigt i morgen, da jeg er ret så træt. Og som en fact, lærer man ikke så meget når man er træt ?? Men tusinde tak, for alt denne hjælp jeg har fået indtilvidere. Jeg regner med at opdatere i morgen. Håber vi ses!


Svar #30
21. oktober 2019 af Hejmeddig12344444

#28

Helt tilbage i #6, skrev du, at du også havde fået den højde som blev givet i #5. SIden da har vi kun set noget forkert i #22 fra dig.

(IV) er omskrevet til en ligning med en variabel x.

- Opløft den toledede størrelse i 2. potens (gang hvert led i den ene med hvert led i den anden).

- Hæv parentesen, reducer og isoler x korrekt.

- Indsæt den fundne x-værdi i (III) og bestem y.

- Indsæt den fundne y-værdi i (I) el. (II) og bestem h.

Hvis det stadig driller, så kom med dine mellemregninger.

Har du nogen potensregler jeg kan bruge her? Tak for hjælpen, men jeg tænkte måske også at du havde nogen vigtige noter (regler) jeg kunne bruge ift. regnestykket. Jeg går som sagt, i 8. klasse, og har virkelig brug for at lære mere viden. Jo flere "keys"(vigtige regler ift. spørgsmålet) i propper ind i mit hovede, desto bedre bliver jeg til dette, så jeg næste gang måske kan det udenad! Tusind tak indtilvidere! 


Brugbart svar (0)

Svar #31
21. oktober 2019 af ringstedLC

Du burde nok nu have lært kvadratsætningerne. En af dem handler om kvadratet på en toleddet størrelse:

(a+b)^2=a^2+b^2+2ab

fordi:

\begin{align*} (a+b)^2 &= (a+b)\cdot (a+b) \\ &= a\cdot a+a\cdot b+b\cdot a+b\cdot b \\ &= a^2+ab+ba+b^2 \\ &= a^2+b^2+2ab \end{align*}


Svar #32
27. oktober 2019 af Hejmeddig12344444

#31

Du burde nok nu have lært kvadratsætningerne. En af dem handler om kvadratet på en toleddet størrelse:

(a+b)^2=a^2+b^2+2ab

fordi:

\begin{align*} (a+b)^2 &= (a+b)\cdot (a+b) \\ &= a\cdot a+a\cdot b+b\cdot a+b\cdot b \\ &= a^2+ab+ba+b^2 \\ &= a^2+b^2+2ab \end{align*}

Goddag Ringsted :)

Jeg har lavet en skitse, hvorfra jeg så skal finde højden (altså en anden figur hvor jeg så selv finder ud af højden, vha. denne hjælp jeg har fået). Jeg håber oprigtigt at det hele er rigtigt ;) Tusind tak for hjælpen, sætter virkelig pris på det! Du må lige sige til, om der noget du ikke forstår, eller om jeg har lavet nogen fejl!

(Tjek vedhæftede fil)


Brugbart svar (0)

Svar #33
27. oktober 2019 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #34
27. oktober 2019 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #35
27. oktober 2019 af ringstedLC

Docx


Svar #36
27. oktober 2019 af Hejmeddig12344444

#33

Så det var vel rigtigt, udover de småfejl. Den til sidst må jeg ærlig indrømme var en dum fejl, fra min side af :D Og hvad mener du med "Aldrig, aldrig, aldrig: "-y", men gerne :"(-y), og hvofor skal jeg ikke gange med "-y", men istedet med y(positivt). Jeg regner med det pga. reglen, som fortæller at tallet SKAL være positivt.

Altså meningen var dog at beregne x, og ikke y. Ved dog ikke helt hvor det kommet fra, haha.

Tusind tak for alt denne hjælp! Jeg sætter virkeligt pris på det!


Brugbart svar (0)

Svar #37
27. oktober 2019 af ringstedLC

\begin{align*} &\text{aldrig}:\;"\cdot -y",\text{ men gerne}:"\cdot (-y)" \\ &\text{da en regneoperation skal efterf\o lges af et objekt som fx }y\text{ eller }(...) \\ &\text{og ikke af en anden regneoperation.} \end{align*}


Svar #38
27. oktober 2019 af Hejmeddig12344444

Og hvordan laver du egentligt de dér skitser. Altså jeg bruge geogebra. Det undrer mig bare lidt, da din ser meget nøjagtig og præsentabel ud.


Svar #39
27. oktober 2019 af Hejmeddig12344444

#37

\begin{align*} &\text{aldrig}:\;"\cdot -y",\text{ men gerne}:"\cdot (-y)" \\ &\text{da en regneoperation skal efterf\o lges af et objekt som fx }y\text{ eller }(...) \\ &\text{og ikke af en anden regneoperation.} \end{align*}

Det forstår jeg ikke helt. Kan du lige forklare det med lidt lettere ord. Det med regneoperation osv.


Brugbart svar (0)

Svar #40
27. oktober 2019 af ringstedLC

Indstillinger, masser af indstillinger. Højreklik på Tegneblokken og vælg "Tegneblok". Sluk "gitter" og "akser" og vælg en anden baggrundsfarve, ikke for mørk, men hvid er elendig. De enkelte objekter farves med (klik på pilen th. for "Tegneblok"):

når de markeres. Her kan du også med "AA" indstille labels, så der kun vises det ønskede.

Vedhæftet fil:_GeoG - Stilbjælke.png

Der er 43 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.