Matematik

Vektorer i 3D (enhedsvektor)

26. oktober 2019 af Tekniskgymnasiumelev - Niveau: A-niveau

Hej derude

Jeg har fået stillet følgende opgave (ses i vedhæftet filer), hvor jeg har løst de to første spørgsmå, men strugler lidt med den sidste jeg ikke lige kan gennemskue. Nogle der kan komme med et hint 

På forhånd mange tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2019 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2019 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. oktober 2019 af mathon

                        \small \small \begin{array}{llll} t=0\\\\ \left | k\cdot \mathbf{b} \right |=\left | k \right |\cdot \left | \mathbf{b} \right |=1\\\\ \left | k \right |=\frac{1}{\left | \mathbf{b} \right |}\\\\ \left | k \right |=\frac{1}{\sqrt{(-3)^2+2^2+1^2}}=\frac{1}{\sqrt{14}}\\\\ k=\left\{\begin{matrix} -\frac{1}{\sqrt{14}}\\ \\ \frac{1}{\sqrt{14}} \end{matrix}\right. \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Opstil formlen for længden af vektorerne og find for a's vedkommende den t-værdi, der giver længde 1 og for b's vedkommende den k-værdi, der giver længden 1 for vektoren kb.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2019 af ringstedLC

\begin{align*} |\,\vec{a}\,|=|\,\vec{e}\,| &= 1 \\t &=\;? \\ |\,k\cdot \vec{b}\,| =\left |\begin{pmatrix}kb_x\\kb_y\\kb_z\end{pmatrix}\right | =|\,\vec{e}\,| &= 1 \\k &=\;? \\ \end{align*}


Skriv et svar til: Vektorer i 3D (enhedsvektor)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.