Fysik
newton
Hej jeg er gået i stå med denne opgave
en cyklist kører på en flad vej imod vinden og påvirkes af en gnidningskraft på 10 N fra underlaget og luftmodstand, og ydermere en vindmodstand på 5 N fra modvind
Hvor stor en kraft skulle der ydes, hvis vinden blæste skråt forfra med en vinkel 45 grader i forhold til bevægelsesretningen?
Svar #1
26. oktober 2019 af SuneChr
Lav et vektordiagram med de to kraftretninger og find, ved kræfternes parallelogram, den resulterende kraft.
Svar #2
27. oktober 2019 af Weeke (Slettet)
Har desværre ikke lært om vektorer endnu, er der en anden måde jeg kan regne den ud?
Svar #5
27. oktober 2019 af SuneChr
Ræsonnementet i # 4 kan ikke være korrekt. Et vindindfald, vinkelret på kørselsretningen, ville i
givet fald ingen indflydelse have på den resulterende modstand.
Den resulterende kraft beregnet iflg. # 4
og beregningen af parallelogrammet
En mindre difference, men den er der trods alt.
Svar #6
27. oktober 2019 af mathon
Et vindindfald, vinkelret på kørselsretningen er sidevind og er ikke "vindmodstand" men "balancemodstand".
Svar #7
27. oktober 2019 af SuneChr
Ja, men cyklisten oplever dog en kraft, udover gnidningskraften, og tænker nok ikke på, hvad denne skulle
hedde.
I øvrigt skulle "balancemodstand" være et enten eller intet for indfaldsvinklen 89,9...º eller 90º.
Svar #8
27. oktober 2019 af Weeke (Slettet)
Jeg tegnede parallelogrammet i geogebra, og det gav en kraft på 13,6 N, hvilket passer fint i forhold til facitlisten, som siger 14 N. Men jeg er interesseret i, at vide, om der er udregningsmuligheder, da jeg ikke er særlig stærk i forhold til, at bruge tegneprogrammer.
Svar #10
28. oktober 2019 af ringstedLC
#8Jeg tegnede parallelogrammet i geogebra, og det gav en kraft på 13,6 N, hvilket passer fint i forhold til facitlisten, som siger 14 N. Men jeg er interesseret i, at vide, om der er udregningsmuligheder, da jeg ikke er særlig stærk i forhold til, at bruge tegneprogrammer.
Det skal du være på dit niveau og det er virkelig en hjælp, når du snart skal lære om vektorer.
Beregning: Hvis din tegning er målfast, er vinkel B = 135º, f = 10 og h = 5.
Ved brug af cosinusrelationen fås:
hvilket "afslører", at din tegning er en frihåndstegning, der ikke kan bruges.
I midlertid har du nok bemærket ordvekslingen i #5 og #6, hvor jeg hælder mest til #6:
Svar #11
28. oktober 2019 af SuneChr
Hvordan skal vi da kunne tillægge denne "balancemodstand" som en kraft, når vindretningen
falder ind på kørselsretningen i en ret vinkel? Cyklisten påvirkes også af denne, hvad den nu kaldes, men bortelimineres for en indfaldsvinkel på 90º men ikke for 89,9..º ?
Svar #12
29. oktober 2019 af chyvak
Indlæggene #1, #3, #5, #7 og #11 er korrekte. Man kan ikke blot opløse tværvindspåvirkningen i komposanter og dernæst bortkaste den ene. Ikke blot går retningsinformationen tabt, men også det faktum, at cyklisten jo skal overvinde den. Som også antydet i disse indlæg er det jo heller ikke sådan at man ikke har modvind hvis man bevæger sig fremad gennem en tværvind vinkelret på bevægelsesretningen. Det faktum kan en bortkastning af komponenter ikke forklare.
Skriv et svar til: newton
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.