Kemi

Kemi ukendt stof

10. november 2019 af hellokitty3 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg har et ukendt salt og skal udtage lidt og tilsætte det i 5 reagensglasse 

1) ukendt salt + 5 dråber vand

2)ukendt  salt+ 5 dråber saltsyre (4 M)

3) ukendt salt+ 5 dråber saltpetersyre (4 M)

3) ukendt salt + 5 dråber ammoinaik (2 M)

4) ukendt salt + 5 dråber natriumhydroxid (2 M)

Og der står i det reagensglas hvor det ukendte stof opløses i vand måles desuden pH. Og så skal jeg forklar hvorfor det er interessant at måle pH i den vandlig opløsning. Og hvad pH-værdien vil fortæller om min ukendte kationer. 

Og pH < 7 

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. november 2019 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{saltet}&\textup{best\aa r af}&\textup{metalion + syrerestion}&\textup{hvor metalionen er kationen}\\\\ \textup{syrerestionen}&\textup{er en svag} &\textup{eller middelst\ae rk base}&\textup{som har indflydelse p\aa \ koncentrationen af }OH^-\\\\ \textup{metalionen}&\textup{kan evt.}&\textup{danne kompleksion}&\textup{med }H_2O\textup{ eller }NH_3\textup{ og afsl\o re sig farvem\ae ssigt} \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #2

\small \small \small \small \small \small \begin{array}{lllll} \textup{hvorved}&\, \, \, \,\,\, \, \,\, \, \, \,\, \, \textup{kompleksionen}&\textup{kan optr\ae de}& \textup{som syre} \end{array}

Svar #3
10. november 2019 af hellokitty3

Kan du forklare det på en anden måde, tror ikke helt jeg forstår hvad du mener, altså hvorfor er det lige præcis den opløsning med vores ukendte salt+ vand man måke pH af?

Brugbart svar (0)

Svar #4

1) ukendt salt + 5 dråber vand

\small \small \begin{array}{lllll} \textup{hvis }&pH>7&\textup{skyldes det} &\textup{syrerestionens basevirkning}\\\\ \textup{hvis }&pH<7&\textup{skyldes det} &\textup{kompleksmetalionens overlejrende syrevirkning} \end{array}

Svar #5
10. november 2019 af hellokitty3

Så hvis vi har en pH større end 7 så er vores salt dannet af en base,  og hvis pH er mindre end 7 er det syre?

Skriv et svar til: Kemi ukendt stof

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.