Matematik

Opstille differentialligning

11. november 2019 af Ma10a5 - Niveau: A-niveau

Jeg har fået følgende opgave

Fra begyndelsen er der 160 liter rent vand i tanken  Rent vand løber ind i tanken med en hastighed på seks liter/minut og rent farvestof løber ind med en hastighed på 2 liter/minut  Blandingen løber ud med en hastighed på 8 liter/minut  

Opstil en differentialligning for denne situation og beregn mængden af farvestof i tanken efter 15 minutter.  Variable: Tanken indeholder y liter farvestof efter x minutter  y’= Indløbshastighed-Udløbshastighed

Jeg er fuldstændig lost. Af hvad jeg kan forstå, kommer der aldrig mere end 160 liter vand i tanken, men da der i starten kun er rent vand som kan transporteres ud - må forholdet jo stige - jeg tror umiddelbart at det er en linear sammenhæng, jeg ved dog ikke hvordan jeg skal opstille denne ligning.

På forhånd tak :)

Mvh

Mathias


Svar #1
11. november 2019 af Ma10a5

Nu jeg tænker over det er det nok ikke lineært


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. november 2019 af peter lind

dy/dx = 2-8*y/160


Svar #3
11. november 2019 af Ma10a5

Tusind tak :)

Kan du uddybe hvordan du kom frem til det?


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. november 2019 af peter lind

Der løber 2l farvestof ind pr minut. Andelen i vandet er y/160 og det ganges med hastighede det løber ud med


Svar #5
11. november 2019 af Ma10a5

Tusind tusind tak!!!!


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. november 2019 af Soeffi

#0. Rumfanget af (hypotetisk) ufortyndet farvestof i tanken kaldes y. Tiden kaldes x. 

y' = ændringen i rumfang af ufortyndet farvestof i tanken pr. tidsenhed = rumfang af ufortyndet farvestof ind pr. tidsenhed (yind) minus rumfang af ufortyndet farvestof ud pr. tidsenhed (yud).

yind: rumfang af ufortyndet farvestof ind = indløbshastighed af ufortyndet farvestof i L/min. (Positivt bidrag til y).

yud: rumfang af ufortyndet farvestof ud = udløbshastighed gange rumfang af ufortyndet farvestof i tanken (y) divideret med tankens rumfang. (Negativt bidrag til y).

y' = yind - yud = (2 L/min) - y·(8 L/min)/(160 L) = 2 L/min - y·0,05/min (som er lineær) 

PS: De 6 L vand, som løber ind, skal kun bruges til at vise, at tankens indhold er konstant 160 L, da opgaven ville ikke give mening ellers.


Skriv et svar til: Opstille differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.