Kemi

ukendt salt

14. november 2019 af hellokitty3 - Niveau: Universitet/Videregående

Vi har et ukendt stof + hydroxid -> vi fået dannet et bundfald.

Mit spørgesmål er, jeg skal beregne koncentration af kationen der skal være i opløsningen for at bundfaldet fælder ud med 2 M hydroxider (vi antager 0,25 mL), hvorefter det beregnes hvor stor en mængde (mg) af det oprindelige salt, der skal være i reagensglasset for at se en positiv reaktion.

Men ved ikke hvordan jeg skal løse denne opgave.

og kationerne kan enten være pb2+ eller Fe3+ 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2019 af Moderatoren

Dette er nu din 7. tråd om den opgave. Du har fået hjælp her:

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1921947

Hold dig til den.


Svar #2
14. november 2019 af hellokitty3

Men synes aldrig der er nogen der svare. når man skrive i en gamle tråd. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. november 2019 af Moderatoren

Prøv at være tålmodig. Og ellers så opret 1 ny tråd – ikke 6. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
14. november 2019 af Sveppalyf

Kan du ikke prøve at skrive hele opgaven + jeres målinger/observationer. Jeg tror ikke man kan løse opgaven med det der står her.


Svar #5
14. november 2019 af hellokitty3

Okay.. vi tilsæt natriumhydroxid til et ukendt salt (vi fandt ud af at det består af Pb2+ og Fe2+)-> det gav et bundfald som både var gul og rød.. og mit spg. er

jeg skal beregne koncentration af kationen der skal være i opløsningen for at bundfaldet fælder ud med 2 M hydroxider (vi antager 0,25 mL), hvorefter det beregnes hvor stor en mængde (mg) af det oprindelige salt, der skal være i reagensglasset for at se en positiv reaktion.


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. november 2019 af Sveppalyf

Hvis vi antager at kationen er Fe3+, så er det røde bundfald Fe(OH)3.

Opløsning af Fe(OH)3:

Fe(OH)3(s) ⇔ Fe3+(aq) + 3 OH-(aq)

som har opløselighedsproduktet

Ksp = [Fe3+] * [OH-]3

Slå denne Ksp-værdi op og indsæt den i ligningen. Sæt [OH-] = 2 M. Isolér så [Fe3+] og løs ligningen. Dette er den koncentration af Fe3+ som lige netop gør at opløsningen er mættet med Fe(OH)3 (dvs. at Fe(OH)3 netop begynder at bundfældes.).

Dette er svaret på første spørgsmål i opgaven. For at kunne regne næste spørgsmål med hvor mange mg af det oprindelige salt denne koncentration svarer til er man nødt til at kende formlen for det oprindelige salt. Dette må man vel kunne finde frem til ved nogle af de foregående analyser i opgaven?


Svar #7
14. november 2019 af hellokitty3

Hvad mener du med formlen for den oprindelige salt er det NaOH og finde moralemassen af det`?


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. november 2019 af Sveppalyf

Nej jeg mener det ukendte stof som du hælder NaOH på.


Svar #9
14. november 2019 af hellokitty3

Ja, hvad er der med den?


Svar #10
14. november 2019 af hellokitty3

For vi kender ikke formlen af den oprindelige salt vi ved bare at den indeholder Bly og jern. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
14. november 2019 af Sveppalyf

Du skal kende formlen for det ukendte stof for at kunne beregne hvor mange mg du skal bruge af det for at få den koncentration af Fe3+ som du beregnede før.


Svar #12
14. november 2019 af hellokitty3

Men i den anden tråd, så havde personen som hjulpet mig ikke formlen for det ukendt stof.. altså jerg har det ikke.. og det står ikke i opgaven eller på flasken.. 


Svar #13
14. november 2019 af hellokitty3

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1921947


Brugbart svar (0)

Svar #14
14. november 2019 af Sveppalyf

Men hele opgaven går vel ud på at finde frem til hvad det ukendte stof er for noget vha. forskellige analyser? Var der ikke noget med at I hældte forskellige opløsninger ned i nogle reagensglas med lidt af det ukendte stof?


Svar #15
14. november 2019 af hellokitty3

Jo.. 


Svar #16
14. november 2019 af hellokitty3

Og stoffet blev kun opløst med vand, men ikke med saltsyre, salpetersyre, ammoniak og natriumhydroxid. 


Brugbart svar (0)

Svar #17
14. november 2019 af Sveppalyf

Men det reagerede med natriumhydroxid, det har vi da lige regnet på.


Svar #18
14. november 2019 af hellokitty3

Ja.. kan man så ikke løse denne opgave.. fordi jeg er 100% sikker på at der bare stod ukendt stof 


Brugbart svar (0)

Svar #19
14. november 2019 af Sveppalyf

Fik I ikke nogle spændende farver eller noget ved de forskellige reaktioner?


Svar #20
14. november 2019 af hellokitty3

Jo vi f.eks. ved saltsyre ->hvidt bundfald

saltpetersyre-> hvidt bunffald

ammoniak->rødt og hvidt bundfald

natriumhydroxid-> gul og hvidt bundfald


Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.