Fysik

Mekanisk energi og arbejde?

14. november 2019 af Chrelleman - Niveau: B-niveau

Hejsa jeg har lige et spørgsmål til følgende opgave:

1:

Du slipper en 15 kg. tung sten i 25 meters højde.

Når stenen falder mod jorden, sker der en udveksling mellem forskellige former af energi. Hvilke?

Hvordan vil du finde stenens hastighed i 10 meters højde?

2.

Vi ser igen på stenen ovenfor.

Hvordan vil du beregne hvor langt stenen er nået på 1,2 sek. ?

Hvordan vil du beregne hvor lang tid der går før stenen rammer jorden?

Jeg har styr på opgave 1, men  opgave 2: hvordan beregner jeg hvor langt stenen når, og hvor lang tid der går før den rammer jorden???

vh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2019 af janhaa

1: Ep og Ek

v=\sqrt{2gh}=14\,m/s

2:

s=\frac{1}{2}gt^2=7,06\,m

25=\frac{1}{2}gt^2\\ \\ t=2,3\,sec


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. november 2019 af mathon

                     \small \small \small \begin{array}{llll} 2.&s(t)=\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2\qquad s\textup{ er faldvejen}\\\\ &s(1.2\; s)=\frac{1}{2}\cdot (9.82\; \frac{m}{s^2})\cdot(1.2\; s)^2\\\\\\ &t=\sqrt{\frac{2\cdot s}{g}}\\\\ &t=\sqrt{\frac{2\cdot (25\; m)}{9.82\; \frac{m}{s^2}}} \end{array}


Svar #3
14. november 2019 af Chrelleman

Tak for det begge :)


Svar #4
14. november 2019 af Chrelleman

Tak for det begge :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. april 2020 af ty16

Hej Mathon. Jeg sidder med samme opgave, som Chrelleman har sat ind, men har lige et spørgsmål jeg håbede du kunne hjælpe med. :-) 
kan du forklare hvordan du er kommet frem til at sige 1/2*g*t2
Altså forstår ikke helt hvordan du har sat g ind i ligningen, for det ligner jo formlen for kinetisk energi, som du har brugt. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. april 2020 af mathon

#5
       Kinematiske formler ved konstant acceleration (uden gnidning):

\begin{array}{llll} &&a = \frac{v-v_0}{t}&\textup{som med }v_0 = 0\textup{ giver: }{\color{Red} a\cdot t = v} \\\\& \textup{vejl\ae ngden er: } & s = v_m \cdot t & \textup{hvor }v_m\textup{ er}\\\\ &\textup{middelhastigheden:}&v_m=\frac{v+v_0}{2}\textup{ her }{\color{Red} v_m=\frac{v}{2}}\\\\& \textup{som indsat i } s = v_m \cdot t \\\\ & \textup{giver:}& s = \frac{v}{2} \cdot t = \frac{a\cdot t}{2}\cdot t = \frac{1}{2}\cdot a\cdot t^2\\\\& \textup{som i tyngdefeltet}\\& \textup{giver:}&h = \frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2 \end{array}


Skriv et svar til: Mekanisk energi og arbejde?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.