Idræt

Spydkast - Muskler og led

19. november 2019 af isa4107 - Niveau: 9. klasse

Hej. 

Jeg har fået en aflevering for i idæt, og skal i den forbindelse lave en bevægelsesanalyse af et spydkast. Jeg skal finde ud af hvilke led og muskler der arbejder under et spydkast, men er helt ost. Er der evt. nogle, som ligger inde med et dokument, som de vil dele eller kan hjælpe?

På forhånd, tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2019 af thelma333 (Slettet)

prøv at kigge her

http://xn--tjekpidrt-92ao.gyldendal.dk/~/media/Matnat/Tjek_paa_idraet/Idraet_Kopisider_Bevaegelsesanalyse_side5-6.ashx

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. november 2019 af sdgsdgsd (Slettet)

Hej

Prøv at forestil dig, du kaster et spyd og kig på, hvilke legemsdele, der bevæger sig. Umiddelbart bevæger både over- og underarmen sig. Overarmen indgår med sin overarmsknogle, humerus, i albueleddet, articulatio humeri. Det er et såkaldt kugleled, hvori der kan foregå bevægelser af typen adduktion/abduktion, udadrotation/indrotation og extension/flexion. Det kræver lidt anatomisk viden at forestå de her principper, men jeg kan afsløre, at når du kaster med et objekt, så bruger du m. pectoralis major dvs. den store brystmuskel, som ligger øverst/fortil på brystkassen. Det er den, som mange træner ved bænkpres. Musklen fører til adduktion, indadrotation og flexion; den trækker altså overarmen fremad, som det kræves, når du kaster et spyd - den hæfter nemlig på overarmsknoglen. I selve kastet bruger du også albueleddet, articulatio cubiti, som er et hængselsled, hvori der kan foregå flexion/extension (ligesom et hængsel, der kan bøjes i to retninger). Det er det led, som eksisterer mellem overarmsknoglen og de to underarmsknogler, radius og ulna. Når du kaster spyddet fremad, extenderer du i albueleddet, og her er det m. triceps brachii, du bruger. Det er den muskel, du har på overarmens bagside, og den hæfter sig på ulna. Jeg håber det giver mening.


Skriv et svar til: Spydkast - Muskler og led

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.