Matematik

5. gradspolynomie

04. december 2019 af Ditteniel - Niveau: A-niveau

har fået denne opgave til at give x=-2 og x=0,5... tror ikke jeg har regnet rigtigt for jeg skal have 3 rødder. Kan nogen fortælle mig hvad man skal gøre i denne opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. december 2019 af mathon

                   


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. december 2019 af mathon

            \small \small \begin{array}{llll} P(x)=\left( \underset{\textup{ingen r\o dder da d}<0}{x^2+4x+5} \right )\cdot\left (\underset{\textup{2 r\o dder da d}>0}{x^2-x-2}\right)\cdot (x-3) \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. december 2019 af delc

Første led findes der ingen rod. 2 rødder for anden led og en fra den sidste. Det kan ses ved at regne determinanten. Så kan du argumentere for at roden i den tredje led ikke er en af de to fra den anden.


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. december 2019 af Soeffi

#2. Dette viser kun, at der er højst tre rødder. Du er nød til at finde rødderne, for at vise, at der er netop tre. 

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

#4 Det kommer an på, hvordan man tæller rødder. Man tæller ofte en dobbeltrod som to rødder. Dermed er der tre rødder. I de komplekse tal har et n'tegradspolynomium altid n rødder.

#3 Der er ikke tale om led, men om faktorer.


Svar #6
04. december 2019 af Ditteniel

så hvad er det jeg skal regne for at finde for at argumentere for den 3. rod?


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. december 2019 af delc

#6 Det kan du vist godt, men måske lidt overkill for denne opgave. P(x) = 0 hvis og kun hvis en (eller flere ) af de tre faktorer er 0. Så kan finde rødderne for de tre faktorer og se om der er 3 forskellige rødder. 

Bemærk at jeg går ud fra at vi intereser i at finde reelle rødderne og de 3 rødder menes i opgaven er forskelligt. 

#5 tak  for korrektionen :-)


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. december 2019 af delc

#6 Sorry jeg misforstod spørgsmållet. Bare ignorer det jeg har svaret. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Der står "Argumenter for, at P har 3 rødder" i opgaveteksten. Det er derfor ikke nødvendigt at finde rødderne.

Der er tale om reelle rødder, for hvis det var komplekse rødder, så var der 5.

Polynomiet er skrevet som produkt af tre faktorer i hver sin parentes. Her benyttes nulreglen. Hvis P er 0, er mindst én af faktorerne 0. Det deler opgaven op i tre dele, én for hver faktor.

Første faktor er et andengradspolynomium. Beregn diskriminanten for polynomiet. Du kan så ud fra den afgøre, hvor mange reelle rødder det har. Skriv antallet ned. Gentag med anden faktor. Til sidst er der et førstegradspolynomium. Det har altid 1 rod. Du har så tre antal rødder. De tal lægger du sammen og har det samlede antal rødder.


Skriv et svar til: 5. gradspolynomie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.