Matematik

Hvor mange penge har Hans og Peter - ligninger med to ubekendte

08. december 2019 af mariestuart - Niveau: 9. klasse

Hej SP!
Jeg har siddet med denne opgave i noget tid nu og synes simpelthen ikke, at jeg kan løse den. Jeg bruger Wordmat til at løse mine ligningssystemer, men den kommer ud med noget volapyk, så jeg går ud fra, at jeg ikke har lavet det rigtige ligningssytem. Det er første gang, at jeg prøver at lave to ligninger med to ubekendte. Opgaven lyder:


Peter har tre gange så mange penge med som Hans. 
De køber hver en T-shirt til 65 kr. Da de kommer hjem har Peter 16 gange så mange penge med hjem som Hans.

Mit seneste forsøg er:

y - 65 = 3x/3 -65

x = y * 16

Er der nogen, der vil give mig et hint? Jeg er helt lost. 

På forhånd tak. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. december 2019 af janhaa

P=3H\\ og\\ P-65=16(H-65)\\ \\ P=225\\ H=75


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. december 2019 af mathon

                 \small \small \small \small \begin{array}{lccccccccccc}&&&\textbf{Peter}&&&\textbf{Hans}\\\textbf{F\o r}&&&3x&&&x&&&\textbf{ligning} \\\textbf{Efter}&&&3x-65&&&x-65&&&3x-65 =16\cdot (x-65)\\\\\textbf{F\o r}&&&75&&&25 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. december 2019 af mathon

korrektion for notation:

                 \small \small \small \small \small \begin{array}{lccccccccccc}&&&\textbf{Peter}&&&\textbf{Hans}\\\textbf{F\o r}&&&3x&&&x&&&\textbf{ligning} \\\textbf{Efter}&&&3x-65&&&x-65&&&3x-65 =16\cdot (x-65)\\\\\textbf{F\o r}&&&225&&&75 \end{array}


Svar #4
09. december 2019 af mariestuart

Tusinde tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Hvor mange penge har Hans og Peter - ligninger med to ubekendte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.