Fysik

Satelittens fart

08. december 2019 af Lua13 - Niveau: A-niveau

Jeg har denne opgave, men er lidt i tvivl om, hvordan den skal løses, da mit wordmat siger der ikke er en løsning til det, jeg har prøvet på 

Opgaven:

Når Meridian 6 er tættest på Jorden, er afstanden til Jordens centrum 8,00 *10^6 m, og farten er 9,21 km/s.
På kort tid øges afstanden til 1,85*10^7 m.

b) Beregn farten af Meridian 6, når afstanden til Jordens centrum er 1,85*107 m.

-Jeg har prøvet at kigge på potientiel kinetisk og den bevarede mekaniske energi. Men  i den afstand jeg skal finde farten til er E_pot noget højere end den E_mek, men jeg tænker bare at E_mek -E_pot=E_kin 

Eller tager jeg fejl?

Håber der er en der kan hjælpe!


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. december 2019 af peter lind

Brug energibevarelse. Epot +Ekin = konstant. Du kan beregne den totale energi i enten den yderste eller den inderste bane


Svar #3
08. december 2019 af Lua13

Hmm men det har jeg prøvet her. Kan du se havd jeg har gjordt galt? :)


Brugbart svar (1)

Svar #4
08. december 2019 af peter lind

Du har antaget at tyngdeaccellerationen er konstant altså uafhængig af højden. Det gælder kun for mindre højder over jordoverfladen. Du skal bruge afstanden fra centrum til satelliten R og at Epot = -m*G*M/R


Svar #5
08. december 2019 af Lua13

#4

Du har antaget at tyngdeaccellerationen er konstant altså uafhængig af højden. Det gælder kun for mindre højder over jordoverfladen. Du skal bruge afstanden fra centrum til satelliten R og at Epot = -m*G*M/R

Mange tak!


Skriv et svar til: Satelittens fart

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.