Fysik

Brydningsforhold for væske

20. januar 2020 af fredsimonsen - Niveau: B-niveau

Hej

Er der nogen som kan og vil være i stand til at hjælpe mig med den vedhæftede opgave. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg får elimineret en af de to ubekendte: Lysets bølgelængde i væsken (λ) eller Afstanden mellem to mørke nabostriber i interferensmønsteret (?x)


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2020 af mathon

                     \small \begin{array}{llll}&\lambda =\frac{d\cdot \Delta x}{a}= \end{array}


Svar #2
20. januar 2020 af fredsimonsen

#1 Tak for svar, men hvad er delta x?

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. januar 2020 af mathon

\small \Delta x er afstanden mellem to mørke nabostriber.


Svar #4
20. januar 2020 af fredsimonsen

#3 Det er jeg med på, men hvad er den afstand? Altså, jeg kender den ikke...

Brugbart svar (1)

Svar #5
20. januar 2020 af mathon

...mål på fotogengivelsen i håbet om størrelsesforholdet 1:1.


Svar #6
20. januar 2020 af fredsimonsen

#5 Men det er det vel næppe, tænker at opgaven muligvis er taget fra en skriftlig eksamen og her har eleverne vel næppe skulle finde linealen frem og måle på computerskærmen? Er der virkelig ikke nogen udregning som kan klare det?

Svar #7
20. januar 2020 af fredsimonsen

#5 Jeg kom til at tænke på, at der jo også er en opgave a, hvor bølgelængden for laserlyset i LUFT er 532 nm. Hvis opgave a og b hænger sammen, er det så evt. tanken at man skal omregne bølgelængden fra luft til væske? I så fald hvordan?

Brugbart svar (1)

Svar #8
20. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Der mangler i hvert fald to oplysninger i det opgivne: Størrelsen af Δx og størrelsen af bølgelængden i luft.

Det her muligt, at bølgelængden kan hetes fra den tidligere opgave, men det står der ikke noget om.

Du har ret i, at opgaven ikke kan løses uden disse oplysninger. Der må stå noget om det et andet sted.


Skriv et svar til: Brydningsforhold for væske

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.