Dansk

Rette komma i tekst

27. januar 2020 af VenusOmega - Niveau: 7. klasse

Hej

Er der nogen der måske vil hjælpe mig med at rette startkomma i 3 små tekster? Vedhæfter filen hvis i skriver ((:


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. januar 2020 af Stygotius

-hjælpe dig ?  du mener lave det for dig ?

Var det ikke bedre at lære startkommaet at kende så du selv kan lave det ??

Jeg vil godt forklare det for dig.


Svar #2
28. januar 2020 af VenusOmega

Det ville være super! Når du sådan hurtigt læser teksterne igennem, er der så korrekt startkomma eller ej?

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. januar 2020 af Stygotius

Jeg har jo ikke fået teksterne endnu:


Svar #4
28. januar 2020 af VenusOmega

#3
Jeg har jo ikke fået teksterne endnu:

Det var de samme som i det sidste spørgsmål jeg stille omkring komma, men kan godt give dem igen her.

1. Monster handler om, en dreng der hedder Conor. En dreng der har en meget syg mor. Alle behandler ham anderledes pga. Dette. Han er ensom, alene og sur. Han har også hele tiden et mareridt. Et mareridt han ikke kan fortælle nogen om. Hans far bor i USA sammen med sin nye kæreste. Den eneste Conor har er sin mormor. En dag vågner Conor 7 minutter over midnat. Et monster opsøger ham. Et monster der er lavet af takstræet fra hans baghave. Han er ikke bange, han forventer nemlig monsteret fra mareridtet. Monsteret fortæller Conor 3 historier. De er anderledes og mærkelige. I mellemtiden får Conor’s mor det dårligere. Han skal nu bo hos sin mormor, som han har et kompliceret forhold med. Conor skal fortælle den 4 og sidste historie, sandheden. Han skal fortælle om sit mareridt. Efter han gør det, er det hele slut. Det hele er endelig slut. Hans mor dør. Monsteret hjalp ham med at gå igennem det hele. Hjalp ham med dets historier og visdom. Nu er monsterets rejse slut, det forlader Conor. Han kan begynde at leve sit liv igen.

2. Conor’s mor er syg. Han har svært ved at klare det hele. Han har også et mærkeligt mareridt. Et mareridt han ikke kan fortælle nogen om. En dag 7 minutter over midnat dukker der et monster op ved hans vindue. Det er lavet af takstræet fra hans baghave. Conor er ikke bange, for hvad skal han være bange for? Monsteret er en del mindre uhyggeligt, end det fra hans mareridt. Det fortæller Conor 3 historier. Historier han ikke altid forstår, mærkelige historier. Hans mor får det hurtigt dårligere. Hun skal have noget nyt medicin, og hans far kommer på besøg. Han skal også pludselig bo hos sin mormor. Hans liv bliver vendt på hovedet og kaotisk. Inderst inde vil han bare have det hele til at stoppe. Conor skal fortælle den 4 og sidste historie, sandheden. Han skal fortælle om mareridtet. Til sidst får han det hele ud. Han fortæller, at han på en måde vil have hans mor til at dø. Han fortæller, at han vil have det hele til at ende. Han vil have uvisheden og frygten til endelig at forsvinde. Hurtigt efter er Conor inde på sin mors hospitalsstue. Nu skal det hele til at ske. Conor siger farvel til sin mor og monsteret for altid.

3. En dag kl. 7 minutter over midnat vågner Conor fra sit mareridt. Han kan høre noget udenfor sit vindue. Da han går op til det, ser han et kæmpe monster lavet af takstræet fra hans have. Monsteret kender til hans mors sygdom. Det kender til hans ensomhed, tristhed og forvirring. Det skal fortælle tre historier. Tre historier der kan hjælpe ham igennem, den ubærlige smerte han gennemgår. Hjælpe ham med at lade sin mor gå. Conor bliver tvunget til at flytte ind med sin mormor, da hans mor pludselig får det dårligere. Hans far kommer også på besøg fra Amerika, men ender hurtigt med at tage hjem til sin nye familie igen. Conor hader ham for det. Monsteret fortæller det er blevet tid til den 4. og sidste historie. Det er blevet tid til Conor’s sandhed. Tid til at Conor’s mareridt bliver til virkelighed. Han skal lade sin mor gå. Slippe hendes hånd, lade hende falde ned fra skrænten i mareridtet. Hun skal dø. Conor og hans mormor skynder sig over på hospitalet. De når at sige farvel, før hendes hjerte slår en sidste gang 7 minutter over midnat.

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. januar 2020 af Stygotius

Denne gang har jeg kun rettet (start)kommaer, -intet andet.

1. Monster handler om(,) en dreng der hedder Conor. En dreng der har en meget syg mor. Alle behandler ham anderledes pga. Dette. Han er ensom, alene og sur. Han har også hele tiden et mareridt. Et mareridt han ikke kan fortælle nogen om. Hans far bor i USA sammen med sin nye kæreste. Den eneste Conor har, er sin mormor. En dag vågner Conor 7 minutter over midnat. Et monster opsøger ham. Et monster der er lavet af takstræet fra hans baghave. Han er ikke bange(, h). Han forventer nemlig monsteret fra mareridtet. Monsteret fortæller Conor 3 historier. De er anderledes og mærkelige. I mellemtiden får Conor’s mor det dårligere. Han skal nu bo hos sin mormor, som han har et kompliceret forhold med. Conor skal fortælle den 4 og sidste historie, sandheden. Han skal fortælle om sit mareridt. Efter han gør det, er det hele slut. Det hele er endelig slut. Hans mor dør. Monsteret hjalp ham med at gå igennem det hele. Hjalp ham med dets historier og visdom. Nu er monsterets rejse slut(, d). Det forlader Conor. Han kan begynde at leve sit liv igen.

2. Conor’s mor er syg. Han har svært ved at klare det hele. Han har også et mærkeligt mareridt. Et mareridt han ikke kan fortælle nogen om. En dag 7 minutter over midnat dukker der et monster op ved hans vindue. Det er lavet af takstræet fra hans baghave. Conor er ikke bange, for hvad skal han være bange for? Monsteret er en del mindre uhyggeligt(,) end det fra hans mareridt. Det fortæller Conor 3 historier. Historier han ikke altid forstår, mærkelige historier. Hans mor får det hurtigt dårligere. Hun skal have noget nyt medicin, og hans far kommer på besøg. Han skal også pludselig bo hos sin mormor. Hans liv bliver vendt på hovedet og kaotisk. Inderst inde vil han bare have det hele til at stoppe. Conor skal fortælle den 4. og sidste historie, sandheden. Han skal fortælle om mareridtet. Til sidst får han det hele ud. Han fortæller, at han på en måde vil have hans mor til at dø. Han fortæller(,) at han vil have det hele til at ende. Han vil have uvisheden og frygten til endelig at forsvinde. Hurtigt efter er Conor inde på sin mors hospitalsstue. Nu skal det hele til at ske. Conor siger farvel til sin mor og monsteret for altid.

3. En dag kl. 7 minutter over midnat vågner Conor fra sit mareridt. Han kan høre noget udenfor sit vindue. Da han går op til det, ser han et kæmpe monster lavet af takstræet fra hans have. Monsteret kender til hans mors sygdom. Det kender til hans ensomhed, tristhed og forvirring. Det skal fortælle tre historier. Tre historier der kan hjælpe ham igennem(,) den ubærlige smerte han gennemgår. Hjælpe ham med at lade sin mor gå. Conor bliver tvunget til at flytte ind med sin mormor(,) da hans mor pludselig får det dårligere. Hans far kommer også på besøg fra Amerika, men ender hurtigt med at tage hjem til sin nye familie igen. Conor hader ham for det. Monsteret fortæller det er blevet tid til den 4. og sidste historie. Det er blevet tid til Conor(’)s sandhed. Tid til at Conor’s mareridt bliver til virkelighed. Han skal lade sin mor gå. Slippe hendes hånd, lade hende falde ned fra skrænten i mareridtet. Hun skal dø. Conor og hans mormor skynder sig over på hospitalet. De når at sige farvel(,) før hendes hjerte slår en sidste gang 7 minutter over midnat.


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. januar 2020 af Stygotius

Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig min oversigt over dansk tegnsætning. Du skal blot give mig din mailadresse


Svar #7
28. januar 2020 af VenusOmega

#6
Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig min oversigt over dansk tegnsætning. Du skal blot give mig din mailadresse
Dem havde jeg da sat meget rigtigt ((: Min mailadresse er [email protected]
Skal kommaerne fjernes der hvor du har sat parentes?

Brugbart svar (0)

Svar #8
28. januar 2020 af Stygotius

-Den mailadresse du har anført, findes tilsyneladende ikke


Svar #9
28. januar 2020 af VenusOmega

#8

-Den mailadresse du har anført, findes tilsyneladende ikke

Hmm, det er da mærkeligt. MKZP skal stå med stort. 


Svar #10
28. januar 2020 af VenusOmega

#8

-Den mailadresse du har anført, findes tilsyneladende ikke

Ellers prøv [email protected] 


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. januar 2020 af Stygotius

Der er ikke noget der hedder store og små bogstaver i en mailadresse. Alt skrives med småt.

OK  Jeg prøver.


Skriv et svar til: Rette komma i tekst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.