Matematik

Maple hvordan får jeg mine mellemregninger med?

18. februar 2020 af Marthan91 - Niveau: B-niveau

Jeg sidder og er ved at renskrive min aflevering og det skal jo gerne se lidt lækkert ud.
jeg er lige begyndt på at bruge maple og her starter hovedpinen så.

Jeg har en ligning f.eks. 3*x - 1 = 5

den er lige ud af landevejen, vi holder det lige simpelt. så kan jeg også følge med ;)

3*x - 1 = 5

3*x - 1+1 = 5+1

3*x = 6

3*x /3= 6/3

x=2

hvordan får jeg maple til at medtage mine beregninger

jeg har prøvet at taste bare mellemregningen og så vælge solve så den skriver facit ude til højre, men den får jeg bare fejl på "Error, missing operation) men jeg synes ikke deres guide hjælper mig til at fejlfinde

3*x - 1 = 5

3*x - 1+1 = 5+1

3*x = 6

3*x /3= 6/3

jeg har har prøvet at taste ligningen i dens rå form vælge solve og så lngt så godt, maple regner ud det gir x=2 og kaster det ud til højre, men jeg kan heller ikke få lov at skrive min mellemregning ind efter.

3*x - 1 = 5

HVAD GØR JEG NU!?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2020 af MatematikhjælpStudie

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener, men er det noget i den her stil du søger?

https://gyazo.com/6aba9e7797b343c24ca7282938537eda


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. februar 2020 af ringstedLC

Du misforstår kommandoen "Solve", der betyder "Løs (-ligning)". Alle dine mellemregninger er ligninger med samme løsning (x = 2), så selvom du finder fejlen, "den manglende operation", vil mellemregningen ikke stå "lækkert".

Men nu det er slet ikke meningen, at der skal være mellemregninger i en opgave med hjælpemidler. Her skal du blot vise, at du kan opstille en relevant ligning til besvarelsen og så lade din CAS udføre det tunge arbejde.


Svar #3
18. februar 2020 af Marthan91

Jeg forstår, men der skelnes imellem dem nogen skal løses med CAS og andre skal ikke, vi fik forklaret at de opgaver uden "løses med CAS" skal bevisføres.
Hvordan gør jeg så det?

Brugbart svar (2)

Svar #4
18. februar 2020 af Anders521

# 3 Så snart du har skrevet din ligning i math mode, så tryk på T-ikonet (sættes markøren over ikonet vil der stå "Insert plain text after execution group"). Dermed vil du kunne skrive på næste linje uden at Maple giver dig en fejlmeddelse. Gentag handlingen indtil du er færdigt.

Et eksempel kan ses i vedhæftede fil 


Skriv et svar til: Maple hvordan får jeg mine mellemregninger med?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.