Fysik

Hvordan finder jeg periferihastighed.

13. marts 2020 af ImWilliam - Niveau: B-niveau

Jeg har en hastighed for et objekt der ruller ned ad en pind, men jeg skal bruge periferihastigheden. Jeg kan bare ikke finde ud af en formel, som beskriver periferihastigheden, hvis man kender hastigheden som objektet ruller ned ad pinden med. 

Værdier som jeg kender:

Radius, hastigheden, acceleration.

Målet er, at jeg vil finde en formel som beskriver vinkelhastigheden som funktion af hastigheden og radius.


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. marts 2020 af Sveppalyf

Det må være den samme som hastigheden hvormed objektet ruller.

Altså du har givet den hastighed som cirklens centrum bevæger sig med i forhold til underlaget (= den hastighed objektet bevæger sig med). Hvis du nu betragter bevægelsen fra centrummets synspunkt, så bevæger underlaget sig nu med den samme hastighed. Hvis der ikke sker nogen glidning mellem cirklens periferi og underlaget, så er periferihastigheden lig med underlagets hastighed.


Svar #2
13. marts 2020 af ImWilliam

Giver faktisk meget god mening. Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. marts 2020 af Sveppalyf

En cirkels omkreds er 2*π*r, så når cirklen har drejet én omgang, så har objektet flyttet sig 2*π*r. Hvis vi kalder den tid som cirklen er om at dreje én omgang for T, så bevæger objektet sig med hastigheden 

v = 2*π*r / T

Vinkelhastigheden ω skal forstås som det antal radianer cirklen drejer pr. tid. En hel omgang er 2*π radianer, så når cirklen bruger tiden T på at dreje én omgang, så er vinkelhastigheden 

ω = 2*π / T

Sammenligner vi dette med formlen fra før, så har vi

v = ω*r

og dermed

ω = v/r


Skriv et svar til: Hvordan finder jeg periferihastighed.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.