Matematik
Hjælp til at klare sig bedre i gymnasiet
Hej Studieportalen
Jeg går lige nu på STX på andet år. Jeg har har matematik på A, hvor jeg ikke klare mig så godt og jeg vil derfor høre jer om i har nogle råd til hvordan jeg forbedre mig, eller noget som i gjorde for at få bedre karakterer i matematik.
Svar #1
13. marts 2020 af AMelev
Du kan få bedst hjælp af din lærer, som kender dig og ved, hvor skoen trykker.
Måske er du overfladisk, måske prøver du for lidt selv, men hopper med på de andres vogn, måske arbejder du for lidt, måske er du for tilbageholdende og får ikke afklaret tvivlsspørgsmål i timerne, måske læser/arbejder du uhensigtsmæssigt med det faglige stof. Eller måske noget helt andet.
Bed din lærer om en samtale og sig, at du gerne vil blive bedre, men mangler en handleplan. Aftal 2-3 ting, du skal fokusere på i den kommende tid. Så ser I efter et par uger, om indsatsen har båret frugt, og ser på, om der andre indsatsområder, der skal fokuseres på. Men du skal virkelig ville det - ellers er kampen tabt på forhånd.
Det er dig, der skal være udfarende i dette forløb og sørge for opfølgning og forslag til evt nye fokuspunkter. Du spiller kampen på banen - lærerens opgave er at coache dig.
Held og lykke med projektet.
Svar #2
13. marts 2020 af Peter093 (Slettet)
Tusind tak for hjælpen og motivationen, det vil jeg forsøge at afvikle med mig selv og min lærer. Jeg var egentlig god til matematik i folkeskolen, men nu synes jeg niveauet er blevet så højt at jeg har svært ved at følge med og få stillet de spørgsmål jeg har brug for. Jeg må bare klø på.
Svar #3
13. marts 2020 af ringstedLC
#2: Det er set før; Folkeskole-mat. går strygende, så meget i 1. G er egentlig bare repetition som der måske tages lidt let på. Når så I skal til at lære al det nye kommer hullerne fra tidligere op til overfladen og det bliver svært.
Matematik på A-niveau skal være (lidt) svært, men det bliver meget tungt, hvis man har store huller i fx brøkregning, geometri (som baggrund for vektorregning) og potensregneregler. Find dine største huller og gør dem "mindre" fx ved at pløje rundt her på SP og øve dig.
Skriv et svar til: Hjælp til at klare sig bedre i gymnasiet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.