Matematik

I et koordinatsystem er givet punkterne

22. marts 2020 af Benjamin0101 - Niveau: B-niveau

Hej jeg har brug for hjælp til denne opgave i matematik. Opgaven skal løses vha. TI Nspire.

Jeg har vedhæftet en fil med opgaven, håber i kan hjælpe.

Vedhæftet fil: Billede opg 4 mat..docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2020 af peter lind

a) se formel 63 g 64 side 13 i din formelsamling

b) AB og retnigsvektoren for l ska være parallelle


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. marts 2020 af mathon

Linjen m gennem A og B:
                                            \small \begin{array}{lllll} \textup{solve}\left ( \left\{\begin{matrix} 3=a\cdot 0+b\\ &,&\left \{a,b \right \} \\4=a\cdot 1+b \end{matrix}\right. \right ) \end{array}      


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. marts 2020 af mathon

b)

        \small \begin{array}{lllll} m\textup{:}\quad y=x+3&\textup{med retningsvektor }&\bigl(\begin{smallmatrix} 1\\1 \end{smallmatrix}\bigr)\\\\ l\textup{:}\quad &\textup{har retningsvektor}& \bigl(\begin{smallmatrix} k^2-1\\k \end{smallmatrix}\bigr)\\\\&\textup{grundet ortogonalitet}&\begin{pmatrix} 1\\1 \end{pmatrix}\cdot \begin{pmatrix} k^2-1\\k \end{pmatrix}=0\textup{ ...} \end{array}


Svar #4
22. marts 2020 af Benjamin0101

#3

b)

        \small \begin{array}{lllll} m\textup{:}\quad y=x+3&\textup{med retningsvektor }&\bigl(\begin{smallmatrix} 1\\1 \end{smallmatrix}\bigr)\\\\ l\textup{:}\quad &\textup{har retningsvektor}& \bigl(\begin{smallmatrix} k^2-1\\k \end{smallmatrix}\bigr)\\\\&\textup{grundet ortogonalitet}&\begin{pmatrix} 1\\1 \end{pmatrix}\cdot \begin{pmatrix} k^2-1\\k \end{pmatrix}=0\textup{ ...} \end{array}

Hvor kommer y = x + 3 fra?

Når jeg udregner ortogonalitet giver det ikke 0...


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. marts 2020 af peter lind

se formel 63 g 64 side 13 i din formelsamling

Du skal finde k så skalarproduktet er 0, så hvordan kan du få at det ikke er 0 ?


Skriv et svar til: I et koordinatsystem er givet punkterne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.