Tysk

Side 2 - Digt analyse please hjælp!!!

Brugbart svar (1)

Svar #21
27. marts 2020 af Stygotius

En "scenisk fremstillingsform" er noget man har i en novelle eller i en roman, -ikke i et digt. Lyriske digte er ikke fortællende, dvs. har ingen handling. Der er intet der "forløber" i et digt.

Nej, din forklaring på en scenisk fremstillingsform er ikke rigtig. Dette har noget at gøre med forholdet mellem fortælletid og fortalt tid.

pssst. Ordet "Totenvögel" er flertal (vist af omlyden) og skulle derfor have været gengivet med flertal "dødsfugle"

PS. "Ordene "Arzt - Hoffnung - Hilfe" skaber et semantisk felt. Et sådant giver netop megen mening her. Jeg er ikke enig i tydningen af "Arzt - Hoffnung - Hilfe". Disse ord udgør et semantisk felt af en vis, samlet  vigtighed i digtet.


Svar #22
27. marts 2020 af halløjjjjj

tænker lægen er et semantisk felt for videnskab?

håb er et semantisk felt for succes/drøm?

hjælp er set semantisk felt ??

og disse knytter sig til selve indholdet samt titlen?

samt handske er et semantisk felt for hænder = udvælgelse?


Brugbart svar (1)

Svar #23
27. marts 2020 af Stygotius

Nej, din forklaring på en scenisk fremstillingsform er ikke rigtig.

Denne har noget at gøre med forholdet mellem fortælletid og fortalt tid. En "scenisk fremstillingsform" er noget man har i en novelle eller i en roman, -ikke i et digt. Lyriske digte er ikke fortællende, dvs. har ingen handling. Der er intet der "forløber" i et digt.

En scenisk fremstillingsform er iikke et spørgsmål om et perspektiv. Det drejer sig om noget rent tidsmæssigt. Det handler om  en meget langsom, omstændelig skrivemåde med mange detaljer. Det har intet at gøre med at "zoome ind  på begivenhederne". Man kalder det for en "scenisk fremstilling" fordi den fremstiller  begivenhederne lige som man ville opleve dem i et teaterstykike på en scene..

pssst. Ordet "Totenvögel" er flertal (vist af omlyden) og skulle derfor have været gengivet med flertal "dødsfugle"

PS. "Ordene "Arzt - Hoffnung - Hilfe" skaber et semantisk felt. Et sådant giver netop megen mening her. Jeg er ikke enig i tydningen af "Arzt - Hoffnung - Hilfe". Disse ord udgør netop et semantisk felt af en vis, samlet  vigtighed i digtet. Ét ord kan ikke være et semantisk felt.

PPS. "tænker lægen"  ......-tænker lægen hvad ?


Svar #24
27. marts 2020 af halløjjjjj

samt handske er et semantisk felt for hænder = udvælgelse? kan hånden ikke også være et symbol på magt, altså efter jeg har fundet det semantiske felt for handske så fortælle dette; højre hånd kan være positiv, venstre negativ. (Links, Rechts) kan dette hører sammen. 


Brugbart svar (2)

Svar #25
27. marts 2020 af Germanofil

#20

Jeg ville jo netop ikke mene, der er tale om en cirkelkomposition. - Stil dig selv spørgsmålet: Hvordan forløber digtet? Herudfra skulle det være muligt at afgøre.
Når der ikke er nogen klart definérbar tidsmæssig afgræsning, kan vi ikke definitiv sige, om det foregår på nødvendigvis ét sekund, ét øjeblik osv., men det er heller ikke nødvendigvis meningen. Du formoder det foregår på et øjeblik, og det er også en fin betragtning, som du skal huske uddybe i din analyse.
Jeg forstår godt, hvad du mener, men jeg tror, du lige skal se på, hvad en scenisk fremstillingsform faktisk er (tænkt på ordet "scene", så burde tiøren falde). Ja, jeg vil netop hellere bruge termen "panoramisk fremstillingsform". - Men pas på med ikke at blande forskellige analysemetoder sammen.

Nej, jeg ved godt, at digtet ikke er skrevet på et forkert tysk; jeg rettede bare min egen tastefejl i et tidligere indlæg.

Lyrikkens (el. poesiens) udtryksformer er et væsentlige begreb at have styr på. Der findes episke, dramatiske og lyriske digte. Når et digt er lyrisk, er  det stemningerne, sansebeskrivelserne, følelserne osv., der i centrum. Der er ikke nogen historie, der skal fortælles, og der "males" med ordene. Men prøv at læse på denne hjemmeside: https://www.dagens.dk/dansk/digtanalyse. Her står det ganske godt (og kort) beskrevet, hvad der kendetegner forskellige digte. Når du har læst lidt på denne hjemmeside, burde det være forholdsvist nemt at se, hvordan digtet ydre komposition er skruet sammen.

Som altid: Er der flere spørgsmål el. kommentarer o.a., skal du være velkommen til at henvende dig igen.


Svar #26
27. marts 2020 af halløjjjjj

så dvs. at mit digt er prosadigt, stroferne varierer alt efter rim, længde og form. Digtet fremstår derfor ikke ensartet og som du så siger et lyrisk digt, men er det ikke også et moderne digt? Skal bare lige forstå dette så det er ikke både episk og lyrisk fordi den ikke fortæller en historie eller et forløb, men beskriver mere øjeblikket derfor lyrisk?

og synes den er kronologisk den starter med at fortælle om deres ankomst og ser lægen plus tysk (officer) dernæst udvælgelsen dernæst tilbage til læge. Men når der siges nat og nat, så er det vil ikke et flashback, derfor er der ingen?

og den fortalte tid strækker sig over måske nogle minutter, fordi udvælgelsen skete med det samme efter deres ankomst?

ved ikke helt om jeg synes den reflektere over noget specielt, synes bare den beskriver, måske det med at hun sammenligner tysker med Nero er en refleksion?

og som du siger er det et skjult jeg med indre synsvinkel? (sådan noget som bagsyn og medsyn er det vigtigt?)

og vi kunne godt være enige om at der ikke er enderim, omsluttende rim eller parrim.

Ved ikke helt om der faktisk opstår modsætninger?


Brugbart svar (2)

Svar #27
27. marts 2020 af Germanofil

#26

Nu er tråden efterhånden blevet ganske lang, og der er givet mange gode, lange forklaringer. Henvis til det nøjagtige indlæg i tråden. Det sparer lektiehjælperne for en masse tid og besvær med at lede efter, hvad de skal svare på.


Svar #28
27. marts 2020 af halløjjjjj

yes kan godt følge dig :)


Brugbart svar (1)

Svar #29
27. marts 2020 af Stygotius

Det er fuldkomment vanvittigt du du bare dropper alle grundled i det du skriver. Det virker absurd, irriterende og forsinkende for læsningen.

Der ER stadig intet handlingsforløb i digtet, så man kan ikke tale om et "kronologisk forløb" eller om at "fortælle". Der er heller ingen tid der "strækker sig".

At tale om "skult og indre synsvinkel og bagsyn og medsyn" er lige så irrelevant.

Hvem er "hun" ? Hvorfor tror du at digteren er en kvinde?

Ordet "tysker" er ental, -ikke flertal. Nero bliver ikke "sammenlignet" med "tysker", og nej, der er ingen refleksion i digtet.

Nu er det vist på tide at du gør noget af arbejdet selv.


Svar #30
27. marts 2020 af halløjjjjj

Hej igen, nu har jeg skrevet mit digt, med jeres hjælp, derfor takker jeg mange gange!!

Jeg er bare stadig usikker med Arzt Hoffnung Hilfe, kan ikke få det til at give mening


Brugbart svar (0)

Svar #31
27. marts 2020 af Stygotius

Det har jeg gjort rede for i #23.  Læs det.

Skulle du skrive et digt ??  -om hvad ?


Svar #32
27. marts 2020 af halløjjjjj

Undskyld jeg mente min analyse

Ja det har du, men når jeg tænker på læge, tænker jeg videnskab, og håb der ved jeg ikke helt, hvad man skal sige samt hjælp. Altså skal det knytte sig til evt. symboler jeg har fundet og miljøet og temaer. For så kunne lægen var djævlen, men jeg ved stadig ikke med de to sidste?


Brugbart svar (1)

Svar #33
27. marts 2020 af StoreNord

Det her gør måske forvirringen total:

https://www.mercyships.de/

Hoffnung und Hilfe


Brugbart svar (0)

Svar #34
27. marts 2020 af Stygotius

For Pokker da, Det har jeg , -har jeg, -har jeg svaret på i #23 !!!  Hvor svært kan det være ????

Der er stor forskel på en fortolkning og en analyse.


Brugbart svar (0)

Svar #35
27. marts 2020 af Stygotius

#33

Ja, det gør det faktisk.


Brugbart svar (0)

Svar #36
28. marts 2020 af danmarkkkkk

Jeg vil bare lige sige, at jeg skam heller ikke forstår det, og jeg ved ikke rigtig, hvad linket skulle hjælpe med? :)


Brugbart svar (1)

Svar #37
28. marts 2020 af Stygotius

Til "halløjjjj"

 "Ordene "Arzt - Hoffnung - Hilfe"  udgør et semantisk felt, der kunne hedde "omsorg", hvilket er så ironisk ment at det gør situattionen fuldkomment grotesk


Brugbart svar (1)

Svar #38
29. marts 2020 af Stygotius

Til halløjjjjj

Kunne du ikke spørge din lærer om hvor han/hun har fundet dette digt?

Det er vældigt godt.

m.v.h.


Svar #39
30. marts 2020 af halløjjjjj

Det er fra tyskforlaget 


Brugbart svar (0)

Svar #40
30. marts 2020 af Stygotius

Ja, jo, men fra hvilken bog og skrevet af hvem og hvornår ?


Der er 41 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.