Matematik

Hjælp til matematik A opgave 6 D2.29

30. marts 2020 af flottelise - Niveau: A-niveau

Opgaven 6 D2.29 bliver ved med at drille mig 

I opgave a siger den at jeg skal undersøge hvilken betydning b har for antallet af skæringspunkter med koordinatsættets førsteakse

Og i opgave b siger den at jeg skal bestemme b og det er her at det hele går galt for mit vedkommende.

Her er et billede af opgaven:

Please hjælp mig 

på forånd tak 


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. marts 2020 af mathon


Svar #2
30. marts 2020 af flottelise

Jeg spurgte min matematik og han får d=kvadratroden af 24 og det er her jeg ingenting forstår


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvad er d?

Kan du ikke skrive, hvad du har gjort?


Brugbart svar (1)

Svar #4
30. marts 2020 af AMelev

Jeg tror, du har misforstået.
Skæringspunkter med 1. aksen har y(t) = 0. d = b2 - 24. d = 0 ⇔ b = √24.
Så der er ét skæringspunkt med 1.aksen, hvis b = √24 og ellers to.


Svar #5
30. marts 2020 af flottelise

OK mange tak for hjælpen min ven


Brugbart svar (1)

Svar #6
30. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Jeg tror, jeg ved, hvad du har gjort. Ret mig, hvis jeg tager fejl.

Det er y-udtrykket, vi skal se nærmere på. Antallet af rødder i polynomiet afhænger af diskriminanten d = b2-4*1*6 = b2-24. Hvis d er positiv, er der to rødder, hvis den er negativ, er der ingen rødder, og hvis d=0 er der én rod. d=0 ⇔ b2-24 = 0. Lægges der 24 til på begge sider af lighedstegnet, får b2 = 24. Det giver to muligheder for b, nemlig:

\\b=\sqrt{24} \\ eller \\ b=-\sqrt{24}

Heraf skal den sidste kasseres, fordi b skal være positiv.


Svar #7
30. marts 2020 af flottelise

Det ser rigtigt ud 


Brugbart svar (1)

Svar #8
30. marts 2020 af mathon

           \small \small \text{solve}\left(\left\{\begin{array}{lll} 2t^2+3t+1=5\\ &,\left \{ t,b \right \} \\ t^2+b\cdot t+6=10 \end{array} \right. \right )\qquad b>0

           \small \text{solve}\left(\left\{\begin{array}{lll} 2t^2+3t+1=50\\ &,\left \{ t,b \right \} \\ t^2+b\cdot t+6=15 \end{array}\right. \right )\qquad b>0


Svar #9
30. marts 2020 af flottelise

Så er det bare opgave b som driller mig hvor den siger at jeg skal bestemme b er det så 24/2 får at få b eller hvad?


Brugbart svar (1)

Svar #10
30. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

b) For P løser du ligningen x(t) = 5. Du indsætter så de(n) fundne værdi(er) i udtrykket for y(t), sætter det lig med 10, og løser med hensyn til b.

Tilsvarendefor Q. Der skulle så gerne være et sammenfald af løsninger for b.


Svar #11
30. marts 2020 af flottelise

Tusind tak for hjælpen allesammen


Brugbart svar (0)

Svar #12
30. marts 2020 af AMelev

b) Jeg forstår godt, at du ikke kan få den til at stemme. Der er ikke en b-værdi, hvor kurven går gennem begge punkter.
Der er for nylig kommet en revideret udgave af Vejledende opgaver for A-niveau, hvor der er rettet i hvert fald de fleste fejl i den første udgave.
Der er sidste spørgsmål ændret til "Det oplyses, at parameterkurven for \vec rgår gennem punktet P(6,10)."
b) Bestem b.
Det giver to b-løsninger. Gad vide, om det var meningen.

 

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #13
30. marts 2020 af flottelise

måske


Skriv et svar til: Hjælp til matematik A opgave 6 D2.29

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.