Matematik

Stokatisk Variabel. Find P"størreend-ligmed"my

04. april 2020 af Fleksmat - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har den her opgave, som jeg er lidt fortabt i. Jeg læser matematik B på VUC Fleks, så det er meget minimal hvad jeg kan få af hjælp af en lærer, og så er det corona tid oveni...

Jeg håber en herinde kan hjælpe mig med hvad det er for en formel jeg skal bruge til at

Find P(X≤μ)

jeg har fundet μ =5.4 som i kan se i vedhæftningen. men jeg er i tvivl om hvad det er jeg skal finde. om det er den udregning jeg har lavet som giver 41.80 (fundet ved at se videoer på REstudy.dk)

eller om det bare er de værdier som så er under 5.4 (dvs. 0,2,4)

Håber jeg har forklaret mig fint nok.

Vedhæftet fil: studieportalen1.PNG

Svar #1
04. april 2020 af Fleksmat

Kan se i min Var(X) udregning på billedet er der en kæmpe fejl, så det må i gerne lige se bort fra, og jeg har så lært at det er Variansen


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. april 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. april 2020 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #4
04. april 2020 af peter lind

Det er sandsynligheden for at du får et tal under eller lig med middelværdien så det er P(0)+P(2)+P(4)

Der er to fejl i din variansberegning. Jeg ved ikke om du har fundet dem begge; men her er de:

1) Du mangler 0,05(0-5,4)2

2) Du har glemt at gange med sandynlighederne


Brugbart svar (1)

Svar #5
04. april 2020 af Festino

Det er korrekt, at a=0.2, og at middelværdien er 5.4. Det er ikke meningen, at du finde variansen. Derimod skal du finde de kumulerede frekvenser (dvs. en fortløbende summering af frekvenserne). De tre første værdier er 0.05, 0.25, 0.45.


Svar #6
04. april 2020 af Fleksmat

Okay super tak, det var også mit gæt med 0,2,4

Ja jeg fandt ud af jeg havde glemt en masse i varians udregningen. Men mange tak for hjælpen !


Svar #7
04. april 2020 af Fleksmat

Okay så for at være sikker så har jeg lige uploadet mit svar fra maple.

Jeg har lavet varians udregningen sådan som jeg mener den skal laves (jeg skal bruge det i den efterfølgende opgave, så det er ikke helt spildt arbejde)

Vil bare gerne lige være sikker på jeg har forstået det rigtigt, så jeg ikke kører rundt i det forkerte

Der er så stadig fejl i udregningen i det billede... men kan ikke restatte billedet..

Vedhæftet fil:studieportalen2.PNG

Svar #8
04. april 2020 af Fleksmat

en ommer med rigtige billede..

Vedhæftet fil:studieportalen2.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #9
04. april 2020 af peter lind

Din varians er rigtig, men ikke din P(x≤μ) Det er sandsynlighederne af hændelserne ikke selve hændelserne der er svaret. altså P(0)+P(2)+P(4) = ?


Svar #10
04. april 2020 af Fleksmat

hmm så er det

P(0)=0.05 P(2)=0.2 P(4)=0.2 så ialt 0.45 ? ellers tror jeg at jeg er helt fortabt :D


Brugbart svar (1)

Svar #11
04. april 2020 af peter lind

ja


Svar #12
04. april 2020 af Fleksmat

Takker mange gange for tålmodigheden og lysten til at hjælpe ! :D


Skriv et svar til: Stokatisk Variabel. Find P"størreend-ligmed"my

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.