Kemi

Fremstilling af 1-chlorpropan

06. april 2020 af IdaMad1998 - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa jeg har et opgave jeg simpelhen ikke ved hvordan jeg skal løse. Håber nogen vil hjælpe mig :)

Du har fa°et et stort parti 1-propanol meget billigt, og samtidigt har du arvet en masse Cl2, HCl, og SOCl2 fra en gammel onkel. Din tante har altid ønsket sig sin egen beholdning af 1-chlorpropan. Kan du med anvendelse af en eller flere af disse reagensen opfylde din tantes ønske og i givet fald hvad er reaktionen? Det skal bemærkes at din tante er meget miljøbevidst og ikke bryder sig om opvarmning.


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. april 2020 af Heptan

SOCl2 kan bruges uden opvarmning og virker via SN2 uden opvarmning.

Man kan også lave en eliminering-addition med HCl, men det kræver opvarmning og vil primært give 2-chlorpropan.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. april 2021 af lullu679

#1

SOCl2 kan bruges uden opvarmning og virker via SN2 uden opvarmning.

Man kan også lave en eliminering-addition med HCl, men det kræver opvarmning og vil primært give 2-chlorpropan.

Hvad menes der med "virker via SN2"?
Og kommer reaktionen i så fald bare til at hedde 1-propanol + SOCl2 -> 1-chlorpropan  + alkohol

Eller hvad sker der med alkohol-gruppen?


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. april 2021 af Heptan

#2

Opgaven spørger til, hvilken type reaktion der er tale om. Reaktionen er en substitutionsreaktion af typen SN2. S for substitution, N for nukleofil, 2 for bimolekylær (2 molekyler reagerer i det hastighedsbestemmende trin).

Mht alkohol-gruppen bliver den sat på SOCl2, som derefter spaltes til SO2 og HCl.

Reaktionsskemaet ser sådan ud (et andet startmateriale):

Reaktionsmekanismen er som følger:


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. april 2021 af lullu679

Mange tak for det super gode svar!

Skriv et svar til: Fremstilling af 1-chlorpropan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.