Kemi

redox kemi (akut)

07. april kl. 23:24 af fridalun - Niveau: B-niveau

hej alle

skal aflevere en opgave her om lidt som omhandler redox kemi. Jeg har vedhæftet et dokument.

Mit spørgsmål er specifikt den del der hedder 'elektronregnskabet', der hvor man skal gange skråt så det går op. Hvis den går 0 op/ned i oxidationstal, mens den anden går 2 op, og de skal ganges, så bliver 2*0 jo 0? det kan da ikke passe vel?

hvad skal jeg så gøre? håber nogen kan hjælpe, da det virkelig haster

Vedhæftet fil: afstem reaktionsskema.docx

Svar #1
08. april kl. 01:37 af fridalun

....

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. april kl. 11:46 af mathon

\small R\overset{\mathbf{{\color{Red} +1}}}{C}HO\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +2}}}{Cu}{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;R\overset{\mathbf{{\color{Red} +3}}}{C}OO^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +1}}}{Cu}_2O\,_{\textit{(aq)}}

\small \begin{array}{lccc}&\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\C&2&&1\\Cu&&1&2 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

\small RCHO\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,Cu{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;RCOO^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cu_2O\,_{\textit{(aq)}}

\textup{afstemning af ladning:}

\small RCHO\, _{\textit{(aq)}} \; + \; 2\,Cu{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;5\,OH^-\, _{\textit{(aq)}} \; \longrightarrow \; RCOO^-\,_{\textit{(aq)}}\; + \;Cu_2O\,_{\textit{(aq)}}

\textup{afstemning af hydrogen:}

\small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! RCHO\, _{\textit{(aq)}} \; + \; 2\,Cu{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;5\,OH^-\, _{\textit{(aq)}} \; \longrightarrow \; RCOO^-\,_{\textit{(aq)}}\; + \;Cu_2O\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,H_2O\,_{\textit{(l)}}

\textup{oxygen stemmer.}

Svar #3
08. april kl. 13:19 af fridalun

men den starter, altså mens den ikke er afstemt, med at hedde dette: 

R-CHO + 2 Cu2+ -> R-COO-  + Cu2O

det fik du efterfølgende, tror du overså 2 tallet foran Cu2+. Grunden til jeg ikke forstod opgaven er fordi der er 2 Cu på begge sider og den derfor går 0 op/ned 

hvad gør jeg så?

Svar #4
09. april kl. 02:39 af fridalun

,

Svar #5
09. april kl. 18:36 af fridalun

..

Svar #6
09. april kl. 22:59 af fridalun

...

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. april kl. 08:01 af mathon

\textup{afstemning af ladning:}

\small RCHO\, _{\textit{(aq)}} \; + \; 2\,Cu{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;5\,OH^-\, _{\textit{(aq)}} \; \longrightarrow \; RCOO^-\,_{\textit{(aq)}}\; + \;Cu_2O\,_{\textit{(aq)}}

\textup{afstemning af hydrogen:}

\small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! RCHO\, _{\textit{(aq)}} \; + \; 2\,Cu{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;5\,OH^-\, _{\textit{(aq)}} \; \longrightarrow \; RCOO^-\,_{\textit{(aq)}}\; + \;Cu_2O\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,H_2O\,_{\textit{(l)}}

\textup{oxygen stemmer.}

Skriv et svar til: redox kemi (akut)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.