Fysik

Beregn temperaturstigning

09. april 2020 af SilleLilly - Niveau: B-niveau

Jeg er i gang med en opgave, som jeg virkelig er blevet forvirret omkring. Jeg håber nogle kan hjælpe mig med, hvor jeg har lavet en fejl. Jeg har vedhæftet billeder af min besvarelse: 


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. april 2020 af mathon

                 \small \begin{array}{lllll}b) &108\;kJ=\left ((0.750\;kg)\cdot \left ( 4.182\; \frac{kJ}{kg\cdot C}\right )+(0.450\;kg)\cdot \left ( 0.896\;\frac{kJ}{kg\cdot C} \right ) \right )\cdot \Delta T\\\\&108\;kJ = \left (3.5397\;\frac{kJ}{C} \right )\cdot \Delta T\\\\&\Delta T=\frac{108\;kJ}{3.5397\;\frac{kJ}{C} }=30.51\;\degree C \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. april 2020 af mathon

                 \small \small \begin{array}{llllll} c)&\textup{\textbf{uden} energi-}\\&\textup{udveksling}\\&\textup{med omgivelserne:} \\&&\Delta T= T-(12\;\degree C)\\\\&&30.5\;\degree C=T-(12\;\degree C)\\\\&& T=(30.5\;\degree C)+(12\;\degree C)=42.5\;\degree C\\\\\\&\textup{Energibehov:}&E=3.5475 \;\frac{kJ}{C}\cdot((100-42.5)\;C)=203.981\;kJ\\\\&\textup{Tid indtil kogning:}&t=\frac{203.981\;kJ}{108\;\frac{kJ}{min}}=1.89\;min = 1 \;min \;53.4 \;s \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du regner vand og kedel hver for sig. Den tilførte energi deles mellem vand og kedel. Du har varmekapaciteterne for vand og for kedel. Du skal blot lægge den sammen inden du beregner tmperaturstigningen.


Brugbart svar (1)

Svar #4
09. april 2020 af ringstedLC

Fejl: Du bruger energien to gange.

Energien opvarmer hele systemet af kedel + vand.

\begin{align*} E &= E_{vand}+E_{Al} \\ E &= m_{vand} \cdot c_{vand}\cdot \Delta T+m_{Al} \cdot c_{Al}\cdot \Delta T \\ E &= \left(m_{vand} \cdot c_{vand}+m_{Al} \cdot c_{Al} \right )\cdot \Delta T \\ \Delta T &= \frac{E}{m_{vand} \cdot c_{vand}+m_{Al} \cdot c_{Al}} \end{align}

Ellers nydeligt stillet op, dog mangler enheder ved alu. Afrund facit!


Skriv et svar til: Beregn temperaturstigning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.