Debat

Burde jeg droppe ud af STX?

15. april 2020 af anonym34623

Hej

Jeg er 16 år og går på stx i 1.g 

Jeg er meget usikker på om jeg burde droppe ud, pga mine karaktere ser virkelige dårlige ud.

da jeg gik i folkeskolen fik jeg virkelige gode karaktere og var motiveret til gymnasiet, men siden jeg startede har jeg bare haft lyst til og droppe ud, 

i folkeskolen var jeg meget god til matematik og fik 12 og 10, men da jeg kom i gym valgte jeg det på A sammen med samfundsfag, og jeg føler slet ikke det er det sammen, nu ligger jeg omkring 02 i mat

Mine lærere i grundforløbet virkede søde og lærte mig ret meget, men da jeg kom i den nye klasse, lære jeg ikke en skid og jeg føler at lærene ikke kan lide mig.

jeg har overvejet i lang tid om jeg burde droppe ud, og starte på enten htx eller hf, men ved bare ikke om det ville være en hjælp, da jeg har hørt nogle steder at det er svære end stx men også lettere nogle andre steder.

er også bange for hvad mine forældre ville sige til at jeg gerne vil skifte skole.

jeg har også snakket med min studievejleder om, om jeg kunne skifte retning så jeg ikke havde mat på A og så jeg også kunne få nye lærere, men hun sagde at der ikke var plads i andre klasser.

I slutningen af 9. klasse var mine karaktere ret gode, med 10 og 12 i det meste, men jeg var usikker på hvad jeg skulle vælge efter sommerferien, så det blev bare til stx fordi det er den med de fleste "muligheder"

Mit fravær er slet ikke slemt, så der er ikke noget der

hvad burde jeg gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2020 af Moderatoren

Du burde tale med de lærere i de fag, som du får "dårlige" karakterer i. Hør dem, om de tror, du kan klare dig bedre – og hvordan du kommer til at klare dig bedre.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. april 2020 af Smut1

#0 Hvis du har det godt socialt og ellers er glad for at gå i skole, så husk at karakterer ikke er alt. Men hvis du ikke er glad overordnet set for at være i skolen, så synes jeg du skulle prøve noget andet: f.eks. hf. Jeg havde også matematik A og fysik B i en kort periode og fik 02 og 00. Så skiftede jeg til HF og blev MEGET GLADERE, og kom ud med et gennemsnit på 10,7.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Det er svært at give et godt råd uden at vide mere om dig. Der kan være mange årsager til karakterspringet.

Én af de ting, der kan gå galt er, at du ikke har lært det helt fundamentale i matematik. Det sker for mange i disse år. Et simpelt eksempel: En lærer i hovedskolen lærer sine elever at (a+b)2 = a2 + 2ab + b2, men lærer dem ikke hvorfor. Når eleverne så på et senere tidspunkt, f.eks. i gymnasiet, kommer ud for (a+b)3 aner de ikke, hvad man skal gøre ved det, og så vælter "korthuset". Midlet her er at få noget ekstraundervisning hos én, der kan finde ud af at komme helt til bunds og få bygget et ordentligt fundament op. Det er ikke ret længe siden, at det kom frem, at der helt oppe på universitetsniveau er studerende, der ikke kan klare simpel brøkregning, og som har valgt en uddannelse, hvor matematik er vigtig.

En anden årsag kan være dårligt miljø i klassen. Det kræver nok skift til et andet undervisningssted. Det kan godt være et andet gymnasium.

Der er helt sikkert andre ting, der kan være årsagen.

Vigtigt: Hvis dine forældre ikke er helt håbløse, bør du snakke med dem om problemerne. Det kan være, de kan se, hvad der er galt. Du må regne med, at ligegyldigt, hvad der sker, vil de blive blandet ind i det, så du kan lige så godt tage tyren ved hornene og tale med dem. Fortæl dem om problemet og bed om deres råd. Der findes håbløse forældre, men langt de fleste er indstillet på at hjælpe deres børn, også selv om det ser håbløst ud. Hvis du melder ud, at du vil i en bestemt anden retning, lægger du op til balade. Hvis du beder om råd, er risikoen for balade meget mindre.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. april 2020 af Smut1

Må jeg tilbyde noget evt. drop ud musik: https://m.youtube.com/watch?v=OlLckjP337U

Skriv et svar til: Burde jeg droppe ud af STX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.