Matematik

Passer godt på datasættet

17. april 2020 af Mettes3 - Niveau: C-niveau

lav et punktplot af flyvehøjden som funktion af tiden, dvs. med tiden som x-værdi og højden som  y-værdi.

a) Undersøg vha. regression og residualplot om en lineær model passer godt på datasættet.  

Er der nogen der kan hjælpe evt med en grundig forklaring  mange tak på forhånd :)

Vedhæftet fil: 20200417_163154.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. april 2020 af ringstedLC

Prøv at lave en polynominel (2. grad) regression. Det er jo en meget lidt ret linje.

Svar #2
17. april 2020 af Mettes3

tak for tippet! det vil jeg gøre 

Svar #3

Det kommer selvfølgelig til at at se bedre ud i den linære model, men den laver helt om på residual plottet? ved ikke om jeg skal bruge normal regression eller 2 grads regression da de begge har vidt forskellige resultater ved residual plottet ? 

Vedhæftet fil:2 grads.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Se lige på tallene på y-aksen i residualplottet.

Svar #5

skal jeg fortolke det som det er korrekt? sorry for de mange spørgsmål er lidt tidspresset Tak fordi du prøver at hjælpe 

Brugbart svar (1)

Svar #6
17. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du kan se, at tallene på det første plot er noget med 4000, men i andet plot noget med 300, altså mere end en faktor 10 mindre. Den nye regression giver altså meget bedre tilpasning.

Svar #7

okay super mange tak!

Skriv et svar til: Passer godt på datasættet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.